فروش تخم مرغ ضرری برای مرغداران

هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغ‌داری ۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان است که این به معنای زیان ۳ هزار تومانی مرغ‌داران در فروش هر کیلو تخم مرغ است.
ناصر نبی‌پور،نایب رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران:هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ معادل شانه‌ای ۹ هزار تومان است که با قیمت تمام شده خود حد اقل ۳ هزار تومان فاصله دارد.
ایشان افزودند : قیمت تمام شده تولید از دیدگاه تشکل‌ها ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و از منظر وزارت جهاد کشاورزی ۷ هزار ۵۰۰ تومان است که متاسفانه تا کنون نرخ مصوب اعلام نشده است.
تولید روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ در کشور خبر داد و گفت:با توجه به زیان ۳ هزار تومانی در فروش هر کیلو تخم مرغ مرغ‌داران طی ۲ ماه اخیر زیان وحشت‌ناکی را متحمل شده‌اند که با استمرار این روند صنعت با چالش جدی مواجه خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد:با وجود بهبود نسبی تقاضا برای خرید تخم مرغ پس از پایان ماه مبارک رمضان نمی‌توان انتظار داشت بدون حمایت دولت ضرر مرغدار به نصف قیمت تمام شده برسد چرا که در فصل گرما همانند سایر کشور‌ها تقاضای چندانی برای خرید تخم مرغ در بازار وجود ندارد.
نبی‌پورحداقل مازاد روزانه تخم مرغ را ۲۵۰ تن در کشو اعلام کرد و افزود:با وجود مازاد ماهانه ۷ تا ۸ هزار تن تخم مرغ در کشور باید تمهیدات جدی برای کاهش زیان تولید‌کنندگان از طریق صادرات و غیره اندیشیده شود و در غیر این صورت مرغ‌داران به سبب افزایش هزینه‌های تولید و بدهی انباشته به بانک‌ها قادر به ادامه تولید نخواهند بود.
در حال حاضر واحدی که روزانه یک تن تخم مرغ تولید می‌کند در فروش محصول خود حداقل ۳ میلیون تومان متضرر می‌شود که ادامه این روند برای مرغدارغیر قابل توجیه است.
به گفته نبی پور طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی پشتیبانی امور دام باید حمایت‌های لازم را برای خرید تضمینی تخم مرغ توسط اتحادیه میهن به عمل آورد تا مشکلی در تولید و جوجه ریزی برای ماه‌های آتی ایجاد نشود.
نبی‌پور با انتقاد از افزایش کرایه حمل و نقل و دریافت مبلغ مازاد پشت بار‌نامه افزود :در حال حاضر افزایش هزینه‌های حمل و نقل از قیمت فعلی تخم مرغ شرایط را برای مرغداران وحشتناک‌تر کرده است چرا که مرغداران برای حمل هر کیلو تخم مرغ رقمی معادل ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان باید بپردازند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد،اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار تومان و ذرت ۱ هزار و ۶۰۰ تا ۱ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که به سبب اختلاف معنادار با نرخ مصوب بر افزایش هزینه‌های تولید دامن زده است.

ایشان درباره آخرین وضعیت صادرات گفت:در حال حاضر مقدار محدودی تخم مرغ به افغانستان صادر می‌شود که با پاک شدن کشور از آنفولانزای حاد پرندگان در لیست جهانی بهداشت محدودیتی در صادرات تخم مرغ نداریم.

 

برای مشاهده خبر ” ایران 90درصد خودکفا در گوشت قرمز ” لطفا کلیک نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 9 =