واردات ، راهکار نامناسب تنظیم بازار تخم مرغ

با توجه به نوسان نرخ تخم مرغ در هفته‌های اخیر، دولت اقدام به واردات کرده است، درحالیکه این امر راه حل مناسبی برای تنظیم بازار نیست.
در هفته های اخیر قیمت تخم مرغ در بازار با نوساناتی روبرو شد و هر یک از مسئولان دلایلی را برای این گرانی ها مطرح کردند.
ناگفته نماند که مسئولان دولتی  برای تنظیم بازار تخم مرغ و جلوگیری از نوسان قیمت ها اقدام به واردات کردند که این امر واکنش بسیاری از مرغداران را به همراه داشته است چرا که در تولید داخل کمبودی وجود ندارد.
بسیاری از مسئولان بر این باروند که افزایش قیمت تخم مرغ در بازار تنها ناشی از  مشکلات حمل و نقل و دریافت مبلغ اضافه پشت بارنامه است که با این وجود دولت برای تنظیم بازار راه مناسبی را در پیش نگرفته است چرا که ادامه این روند به ضرر تولید داخل تمام می شود.
با توجه به آنکه سودجویی دلالان و واسطه گران در افزایش قیمت بی تاثیر نیست،دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار معتقد است تا زمانیکه قیمت بر روی تخم مرغ درج نشود، نمی توان کنترل و نظارت مناسبی بر بازار داشت و تنها واردات تخم مرغ جز تحمیل بار مالی بر دولت نتیجه دیگری در بر ندارد.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تولید و قیمت تخم مرغ  و تاثیر واردات بر بازار داخل با خبر شویم:
ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۸ هزار و ۳۰۰ تومان است.
وی افزود: با توجه به افزایش هزینه حمل و نقل، قیمت هر کیلو تخم مرغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان نسبت به هفته های اخیر افزایش یافته است.
نبی پور درباره آینده بازار تخم مرغ گفت: با جایگزینی گله های جوان در واحدهای مرغداری انتظار می رود که وضعیت بازار بهبود یابد.
این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم فراوانی نهاده های دامی در بنادر شمال و جنوب، اما دریافت کرایه پشت بارنامه از مرغداران قیمت تمام شده تولید را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.
به گفته وی با توجه به آنکه هر مرغ برای تولید یک کیلو تخم مرغ حداقل ۲۶۰۰ گرم دان مصرف می کند، از این رو دریافت مبلغ پشت بارنامه موجب شده تا هزینه تولید حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان افزایش یابد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فروش هر عدد تخم مرغ با نرخ ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان در خرده فروشی ها منطقی است، بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت تمامی اقلام لحظه ای در حال افزایش است، از این رو فروش هر عدد تخم مرغ به نرخ ۸۰۰ تومان در مغازه ها جای تعجب ندارد.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم گذار ادامه داد: اتحادیه، هر شانه تخم مرغ داخلی را با نرخ ۱۶ هزار تومان و دانه ای ۵۰۰تومان در میادین توزیع می کند.
نبی پور با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه تخم مرغ داخل وجود ندارد، بیان کرد: اگرچه دولت برای کنترل بازار اقدام به واردات و توزیع تخم مرغ های وارداتی در میادین کرده است، اما مرغداران همچنان به روند تولید ادامه می دهند چرا که واردات دلیلی نمی شود که مرغداران از تولید امتناع کنند.
وی در پایان با اشاره به اینکه ۱۸ تا ۲۰ میلیون مرغ‌‌ پیر در واحدهای مرغداری وجود دارد، تصریح کرد: مرغ پیر با اولین استرس حداقل ۴۰ درصد و مرغ جوان ۱۰ درصد تولیدش کاهش می یابد که در ماه های اخیر، استرس دان منجر به کاهش عرضه و نوسان قیمت تخم مرغ در بازار شده است.افزایش قیمت تخم مرغ ارتباطی به التهاب بازار ندارد/ مشکلی در تولید تخم مرغ نداریم
فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، درباره علل گرانی تخم مرغ در بازار اظهار کرد: مشکلات حمل و نقل و دریافت مبلغ جداگانه پشت بارنامه نوسان قیمت تخم مرغ نسبت به هفته های اخیر در بازار را به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت تخم مرغ ارتباطی به التهاب بازار و تقاضای بی رویه ندارد، افزود: افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر ناشی از هزینه های حمل و نقل داخلی و برون شهری است.
طلاکش با اشاره به اینکه در تولید تخم مرغ مشکلی نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه تولید تخم مرغ متناسب با نیاز داخل است، از این رو نیازی به واردات نداریم.
این مقام مسئول از تولید روزانه ۲۶۰۰ تن تخم مرغ در کشور خبر داد و گفت: اگر مشکلی در توزیع وجود نداشته باشد، می توان ادعا کرد که حداقل روزانه ۵۰ تن اضافه داریم.
دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه برنامه ای برای صادرات تخم مرغ نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه فرآیند توزیع تخم مرغ متعادل نیست، بنابراین مازاد تولید به منظور جلوگیری از نوسان قیمت و هیجان بازار نباید صادر شود.
وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، افزود: اگرچه مراتب نارضایتی خود را با دستگاه های متولی اعلام کردیم، اما کسی گوش نمی کند.
طلاکش از واردات ۳۰۰ تن تخم مرغ طی یک‌ماه اخیر خبر داد و افزود: البته  دولت برای تنظیم بازار تخم مرغ در نظر دارد که واردات را ادامه دهد.
این مقام مسئول کنترل قیمت از طریق واردات را اشتباه دانست و افزود: با توجه به آنکه واردات نتوانسته تغییری در قیمت ها ایجاد کند، بنابراین پرینت قیمت بر روی تخم مرغ تنها راه حل کنترل بازار است و تا زمانیکه قیمت بر روی تخم مرغ درج نشود، واردات جز زیان مرغداران و تحمیل بار مالی بر دولت نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.
وی با انتقاد از عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ ۸۰۰ و ۹۰۰ تومان در خرده فروشی ها اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید حداکثر قیمت هر عدد تخم مرغ در مغازه ها باید ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومان باشد و فروش با نرخ های بالاتر تنها ناشی از سوء مدیریت بازار است.توزیع تخم مرغ های وارداتی بر کنترل بازار اثر گذار است
رضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران از توزیع گسترده تخم مرغ های وارداتی خبر داد و گفت:هم اکنون هر شانه تخم مرغ وارداتی با نرخ 13 هزار و 800 تومان در فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار عرضه می شود.
وی افزود: تاخیر در خروج مواد اولیه کارخانه های صنعتی و ازدیاد تقاضا از سوی شیرینی فروشی ها منجر به نوسان قیمت تخم مرغ داخل و درنهایت واردات تخم مرغ به منظور تنظیم بازار شد.
سالمی درپایان تصریح کرد: طبق روال همه ساله افزایش تقاضا بعد از ایام محرم و صفر بر نوسان قیمت تخم مرغ تاثیر گذار است که توزیع تخم مرغ های وارداتی تا حدودی بر کنترل بازار تاثیر گذاشته است.

برای مشاهده خبر ” اصلاح نژاد دامی به نفع مراتع ” لطفا کلیک نمایید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 9 =