پاسخ جهاد درباره بازار سیاه نهاده

پاسخ جهاد درباره بازار سیاه نهاده

پاسخ جهاد درباره بازار سیاه نهاده

 

عباس تابش درباره قیمت‌گذاری کالاها و تأثیر دولت در افزایش قیمت و کمبود کالاها، گفت: دو نوع قیمت‌گذاری در بازار وجود دارد. در قیمت‌گذاری تثبیتی قیمت‌ها قبل از ورود کالا به بازار مشخص می شود در دیگر قیمت‌ گذاری‌ها ضوابط خاصی وجود دارد و این فرایند توسط بنگاه های قیمت‌گذاری و زیر نظر هیئت قیمت‌گذاری انجام می شود. با شکایت مصرف کنندگان از توزیع کننده یا فروشنده خاصی ما شرایط را براساس ضوابط قیمت‌گذاری بررسی می‌کنیم و در صورت مشاهده تخلف نهاد توزیع کننده و فروشنده مشمول گرانفروشی می شود.
*افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ؛ نتیجه کاهش واردات کنجاله
تابش در پاسخ به اینکه چرا پس از مصوبه دولت در تعیین قیمت‌ها، این کالاها حتی در میادین نیز کمیاب می‌شوند، اظهار کرد: چنین خبری صحت ندارد. در حال حاضر تخم مرغ به قیمت کیلویی 12 هزار تومان در تمامی میادین تره بار عرضه می شود.
وی با بیان اینکه موضوع مرغ و تخم مرغ با دیگر کالاها متفاوت است افزود: امسال به دلیل وجود مشکلات ارزی 45 درصد کنجاله مورد نیاز سالانه وارد کشور نشده که این اتفاق منجر به بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است که البته مانیز منکر این مشکلات نیستیم؛ اما مسئولیت آن به عهده من نیست. در این خصوص جلسات متعددی برگزارشده است و این کمبود 45 درصدی، هزینه های بیشتری را تحمیل کرده است و ما باید بفهمیم که کنجاله‌های موجود در بازار سیاه از کجا آمده‌اند.
هفته گذشته نرخ هر شانه تخم مرغ 26 هزار تومان تعیین شد، اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت آن در خرده‌فروشی‌ها همچنان بیش از 30 هزار تومان است. البته پیش‌تر رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی صادرات را علت اصلی این افزایش قیمت عنوان کرده بود.
*جهاد کشاورزی باید درباره بازار سیاه نهاده‌ها پاسخ دهد
به گفته رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، این سازمان طی نامه مکتوبی به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردم که تولیدکنندگان بخشی از نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند و خواستار قیمت دقیق خرید و فروش آن از وزارت کشاورزی به عنوان نهاد متولی شده است.
تابش در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه چرا وقتی نمی‌توانید بازار را کنترل و نظارت کنید به مردم وعده می دهید، عملکرد ما بر روی اعداد است و پرونده‌های فرستاده شده به تعزیرات گویای این عملکرد هستند اما وقتی بازار به دست اظهارنظرهای رسانه های مختلف بیفتد، مدیریت کردن آن از همیشه سخت‌تر می شود. بخش عظیمی از تغییرات قیمت، به قیمت لحظه ای ارز بستگی دارد و از دوران شروع کرونا تا به حال با حدود 12 درصد افزایش بازرسی ها، 300 درصد افزایش پرونده‌ها و 1500 درصد افزایش پرونده ها در تعزیرات مواجه شدیم.

 

برای مشاهده مقاله ” شرطی شدن تحویل نهاده ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شش =