یک سرباز سیاهِ مفید و پرفایده

جای دادن مگس سرباز سیاه در خوراک طیور

نتایج تازه‌ترین پژوهش‌های انجام‌شده در انستیتوی آفریقای جنوبی حاکی از این است که با جای دادن مگس سرباز سیاه در خوراک طیور می‌توان هزینه‌های زیست‌محیطی تولیدهای طیور و هم‌چنین قیمت‌های خوراک را کاهش داد.
دانشمندان بخش تحقیقات طیور در مرکز تحقیقات کشاورزی و دام‌پروری، تحقیقاتی را درزمینه جایگزینی لارو مگس با سویا یا پودر ماهی در تغذیه طیور به‌عنوان منبعی برای تأمین پروتئین انجام داده‌اند.
در حال حاضر کشت و واردات سویا در کنیا بسیار کم است و همین امر سبب شده است که میزان تقاضای پودر ماهی در اطراف رودخانه ویکتوریا با مشکلاتی مواجه شود. افزایش روزافزون هزینه‌های خوراک حیوانات باعث شده تا بسیاری از جوامع خارج از بحث تجاری به دام‌پروری و مرغداری بپردازند.
مطالعه بر امکان جایگزینی پودر لارو مگس به‌جای سویا و پودر ماهی در جیره غذایی جوجه‌های گوشتی کاب 500 انجام‌شده است.
در این پژوهش تأثیر جیره غذایی بر میزان متوسط خوراک مصرفی روزانه، میزان افزایش وزن روزانه متوسط، نسبت تبدیل خوراک به گوشت، ویژگی‌های لاشه و استفاده اقتصادی از آن‌ها در تولید مرغ گوشتی ارزیابی‌شده است.

نتیجه این مطالعه
نتیجه این مطالعه که در مجله حشره‌شناسی اقتصادی چاپ‌شده است نشان داده است که جایگزین کردن پودر لارو مگس سیاه به‌جای سویا و پودر ماهی تأثیر چندانی بر میزان خوراک مصرفی روزانه، افزایش وزن روزانه، نسبت تبدیل خوراک به گوشت، عطر یا طعم گوشت سینه پخته‌شده ندارد.
اما زمانی که پرنده با لارو مگس سرباز سیاه تغذیه می‌شود نسبت هزینه به مزیت 16 درصد و میزان بازگشت سرمایه 25 درصد بالاتر از زمانی است که با جیره معمولی تغذیه شود؛ هم‌چنین قیمت آن 19 درصد بالاتر می‌رود.
این روزها پودر حشرات به‌عنوان پروتئینی جدید مورد استقبال قرارگرفته است.
علاوه بر موارد ذکرشده، لاروها از منبع پروتئینی سازگار با محیط‌زیست هستند و با ضایعات گیاهی مختلف پرورش پیدا می‌کنند. همچنین لاروها کمتر از سویا به آب نیاز دارند و از ضایعات آن‌ها می‌توان به‌عنوان کود ارگانیک استفاده کرد.
نتایج پژوهشگران حاکی از آن است اگرچه نتایج استفاده از لاروها امیدوارکننده است، اما پودر لارو در بازار آفریقای شرقی رواج ندارد و باید کار بیشتری انجام شود تا استفاده از پودر لارو به‌عنوان پروتئینی در خوراک جوجه‌ها رواج یابد.

برای مشاهده مقاله “ بیماری های بلدرچین ” کلیک نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شانزده =