بهترین زمان واکسیناسیون گوساله ها

بهترین زمان واکسیناسیون گوساله ها

بعضی از افراد، پیشنهاد می کنند که واکسیناسیون گوساله ها را باید از دوران نوزادی آنها آغاز کرد؛ در حالی که برخی دیگر معتقدند که باید منتظر ماند تا گوساله ها بزرگتر شوند؛ زیرا بهتر است که در ابتدای زندگی، از انرژی سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن، در جاهای دیگری استفاده شود.
در مزرعه Pine Crest Dairy در شهر کاستر در ایالت مونتانا، جک و مگی هاولی (Jack and Maggie Howley) به محض به دنیا آمدن گوساله ها، آنها را واکسینه نمی کنند بلکه منتظر می مانند تا چند ماهی از سن و سال گوساله ها بگذرد. در مزرعه Livin Dream Ranch در شهر پولسون ایالت مونتانا، بئاتریس جنسن (Beatrice Jensen)، گوساله های نوزاد را در مقابل انواع مختلفی از بیماری های کلستریدیومی، واکسینه می کند. علاوه بر انجام واکسیناسیون، منطقه ای که مزرعه بئاتریس در آنجا قرار دارد، سلنیوم بسیار کمی دارد، در نتیجه وی به گوساله ها شربت BoSe می دهد که ترکیبی از ویتامین E و سلنیوم است. به علاوه، وی از شربت های مغذی خوراکی نیز برای گوساله ها استفاده می کند تا اشتهای آنها تقویت شود و میزان جذب مواد مغذی و انرژی در بدنشان افزایش یابد.
مسئله پیچیده واکسیناسیون گوساله های نوزاد، قبلا مورد بررسی قرار گرفته است اما این موضوع که آیا پادتن های کلستروم، با پاسخ ایمنی به واکسیناسیون تداخل دارند یا خیر، هنوز در دست مطالعه است. با این حال، در دستورالعمل برخی از واکسن ها، توصیه شده است که کلستروم، با تاخیر داده شود تا واکسن، فرصت کافی برای تاثیرگذاری خود را داشته باشد. مدت زمانی که امکان جذب پادتن از کلستروم وجود دارد، کوتاه است و این تاخیر، می تواند به شکل منفی ای بر سلامت گوساله ها تاثیر بگذارد.
در مطالعاتی که در گذشته انجام شده است، مک گرک (McGuirk) و کوک (Cook) اظهار داشته اند که “پاسخی ایمنی به واکسن، نیازمند انرژی ای است که می تواند برای مبارزه با بیماری ها و افزایش وزن بدن به کار گرفته شود. در واقع، پاسخ ایمنی، می تواند برای سلامت اولیه گوساله ها خطرناک باشد. به علاوه، “اگر دستیابی به ایمنی خاصی مورد نیاز نباشد، هرگونه تحریک سیستم ایمنی و پاسخ از سوی آن، می تواند برای حیوانات، بیشتر از حالتی که هرگز واکسنی دریافت نکرده باشند، ایجاد خطر بکند”.
بافت های ماهیچه ای، نیازمند مواد مغذی بیشتری هستند تا بتوانند ایمنی لازم را ایجاد نمایند اما این آمینواسیدها، سلامت عمومی گاوها را تقویت می کنند. در نتیجه، واکسینه کردن یک گوساله نوزاد، می تواند رشد و سلامت او را متوقف کند و بدون واکسیناسیون او نیز این گوساله، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری می شود. کوک معتقد است که باید به دنبال پیدا کردن راهی برای محدود کردن پاسخ ایمنی باشیم.
وی گفت: «اگر گوساله هایتان نیازی به واکسیناسیون ندارند، نباید از واکسن استفاده کنید».
برای مشاهده مقاله ” خرید تضمینی جوجه بوقلمون بیوتی ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =