تاثیر آب در پرورش

یکی از نکات که پرورش دهندگان بالاخص پرورش دهندگان کوچک و متوسط (مشاغل خانگی) توجهی به آن ندارند تاثیر آب در پرورش است.

آب مهمترین ماده مغذی در پرورش طیور می باشد. تامین آب کافی ، تمیز و مناسب ضامن دسترسی طیور به ضریب تبدیل مناسب و بازده مطلوب می باشد. مصرف آب تمیز منجر بهه کاهش ریسک و خطر ابتلای طیور به بیماری ها و در نتیجه کاهش مصرف آنتی بیوتیک درر  گله های طیور می باشد.

قبل از تاثیر آب در پرورش ، ابتدا در مورد آب توضیحات کوتاهی خدمت شما عرض کنم

ppm  یا پی پی ام چیست ؟

به طور ساده می توان گفت غلظت مواد محلول در آب

pH یا اسیدیته آب که با کمک این اصطلاح قدرت اسیدی یا قلیایی بودن یک محلول را بیان میکنند . دامنه تغییرات pH از ۰ تا ۱۴ می باشد . هر چقدر عدد pH یک محلول به سمت صفر نزدیک باشد آن محلول اسیدی تر بوده و هر چقدر pH یک محلول به عدد ۱۴ نزدیک تر باشد ، آن محلولل قلیایی است. نکته مهم ان است که اگر pH یک محلول عدد ۷ باشد در آن صورت محلول موردد نظر خنثی در نظر گرفته می شود. ph استاندارد بین ۶.٨ تا ٧.۵۵ نیباشد.

 یون های کلسیم ، منیزیوم و نمک های آنها همچون سنگ آهک و یون های فلزات دیگر مثل آهن و منگنز باعث ایجاد سختی آب می شوند. سختی آب به دو گروه  : سختی موقت یا Temporary Hardness یا سختی کربناتی ( با علامت KH یا CH) و سختی دایم یا سختی عمومی یا Permanent Hardness  تقسیم بندی میشود. بنابراین هنگام دریافت جواب آزمایش های تجزیه کیفی آب باید از متصدی آزمایشگاه بپرسیم که منظور از درجه سختی گزارش شده در برگه آزمایش کدام سختی است ؟ آیا سختی عمومی اندازه گیری شده است یا سختی موقت !!

در روزهای ابتدایی عمر جوجه ها بهتر است که دمای آب مصرفی جوجه ها دمایی برابر با دمای سالن پرورش را داشته باشد. دمای پایین آب در این روزها میتواند منجر به تنش سرمایی در جوجه ها شود . آب با دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد در تمامی سنین برای پرنده ها سرد می باشد و به کاهش دریافت آب توسط حیوان منجر می شود.  پس از روزهای نخست عمر جوجه ها ، آب آشامیدنی طیور بایستی خنک ( در حدود ۱۵ درجه سانتی گراد) باشد . پیشنهاد شده است که دمای آب در طول مدت استرس گرمایی ۲۰ درجه سانتی گراد باشد.

توجه : تاثیر آب در پرورش بسیار مهم و حیاتی است ، زیرا در برخی موارد از جمله تخم گذار ، برای کاهش استرس پرنده از آب کمک گرفته می شود .در برخی از درمان های بیماری ها نیز از آب استفاده می شود

در خصوص آب باید 2 منبع که یکی برای دارو و دیگری برای آب خالص استفاده و نگهداری نمود

برای مشاهده مقاله ” تاثیر هچ بر جوجه ” لطفا کلیک نمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − پنج =