عوامل استرس جوجه بومی قسمت سوم

عوامل استرس جوجه بومی قسمت دوم

عوامل استرس جوجه بومی قسمت دوم

 

3-جیره غذایی
دوست داران آبنبات و مصرف کنندگان نوشابه در این جا با من مخالفت می کنند، اما جیره غذایی تاثیر بسیار زیادی بر سطح استرس دارد. این امر قطعا بر سلامت عمومی نیز تاثیرگذار است. اگرچه می توانید با فست فودها و غذاهای آماده لحظه ای زنده بمانید اما قطعا عوارض خود را دارند. در مورد جوجه ها نیز قطعا همین طور است.
جوجه ها چاق نمی شوند اما می توانند مقدار زیادی چربی را در یک قسمت بدن، بخصوص در اطراف اندام های تولید مثل جمع کنند. این چاقی مشکلات سلامتی جدی به همراه دارد، مانند گیر کردن تخم یا پرولاپس.
غذاهای فست فود برای جوجه ها کدام هستند؟ جوجه ها عاشق غذاهای باقی مانده در سفره غذای ما هستند اما این غذاها باید تازه باشند و هرگز فاسد و کهنه نشده باشند. هرگز به پرنده ها غذاهای چرب، شیرین یا غذاهایی که فرآوری شده اند ندهید. پرک ذرت  یا پودر آن برای جوجه ها فوق العاده خوب است اما مقدار زیاد پودر ذرت نیز برای جوجه ها مناسب نیست. در فصل زمستان میزان استفاده پودر را کاهش دهید زیرا در این فصل پرنده ها برای گرم ماندن به کالری بیشتری نیاز دارند اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.
احتمالا قبلا به این موضوع فکر کرده اید که مقدار غذای روزانه آنها هم مساله مهمی است.ابتدا باید لیبل های موجود روی خوراک را بخوانید و مطمئن شوید که خوراک متناسب با سن و دوره زندگی پرنده را به او می دهید.
برای مثال، جوجه ها نسبت به مرغ های کرچ خوراک متفاوتی نیاز دارند زیرا  جوجه ها در مدت زمان اندک رشد می کنند و کلسیم نیز جذب می کنند تا به تدریج تخم گذاری را شروع کنند. اگر بودجه کافی برای پرورش دارید، سعی کنید بیشتر خوراک ارگانیک به آنها بدهید نه خوراک تغییر ژنتیک داده شده.
مرغ بومی
4- پرورش جوجه ها
پدر و مادر بودن البته کار دشواری است: همیشه مسئول هستید تا بدانید بچه هایتان غذا خورده اند یا خیر؛ همیشه و هر ساعت مراقبید که شب و روز ایمن باشند. در مورد جوجه ها نیز وضعیت به همین صورت است با این تفاوت که در مرغ و خروس ها گاهی این وظیفه فقط بر عهده مرغ مادر است و خروس وظایف دیگری دارد.
اگر تجربه شیرین جوجه آوردن مرغتان را داشته باشید، احتمالا دیده اید که جوجه های نوزاد چقدر کوچک و ضعیف هستند. مرغ های مادر این موضوع را می دانند و همیشه نسبت به خطرات، به خصوص شکارچی ها آگاه هستند. حیوانات کوچک تر نیز برای جوجه ها خطر به حساب می آیند اگر چه برای جوجه های بالغ مشکلی ایجاد نمی کنند: مثلا موش و مار. نگرانی های دیگر در مورد مرغ های دیگر گله است که ممکن است احساس کنند این اعضای جدید گله برای آنها خطر به حساب می آیند و نسبت به این جوجه ها خشن شوند.
کلید کاهش استرس در جوجه هایی که تازه مادر شده اند فقط و فقط حمایت از آنها است. مرغ های مادر باید در جایی آرام و امن باشند تا بتوانند به مدت سه هفته بعد از تخم گذاری روی تخم ها و چند هفته بعد از بیرون آمدن جوجه ها از تخم ، روی آنها بنشینند. غذا و آب را در لانه به مرغ بدهید؛ به این ترتیب مرغ مادر کمتر از لانه بلند می شود تا از خود مراقبت کند. مطمئن شوید که لانه مرغ کاملا از حیوانات شکارچی در امان است.
اگر مرغ را بدون لانه بزرگ می کنید باید شما نیز نقش مادر را برای آن مرغ ایفا کنید. فضای زیادی را به جوجه ها اختصاص دهید تا بتوانند به راحتی در آن بگردند، نوک بزنند، بخوابند، با هم ارتباط برقرار کنند و بدین ترتیب از استرس دور باشند.

 

برای مشاهده مقاله ” عوامل استرس جوجه بومی ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =