اصلاح نژاد دامی به نفع مراتع

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع، و آبخیزداری کشور: اصلاح نژاد دام و تثبیت ژن چند قلوزایی ضمن ایجاد درآمد پایدار اقتصادی در کاهش فشار بر مراتع و تقویت پوشش گیاهی راهگشا است.
در بازدید از طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری، این طرح را ارزشمند و تحسین برانگیز خواند و افزود: با هدف بهره گیری از تجربیات موفق زنجان در این حوزه، سفر به این استان و بازدید از این پروژه را در دستور کار خود قرار دادیم.
ایشان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد دام در مراتع کشور حدود دو برابر ظرفیت موجود است و این موضوع موجب شده عرصه‌های مرتعی وضعیت مطلوبی نداشته باشند به طوری که تغییر اقلیم و کاهش بارندگی ها تشدید تخریب پوشش گیاهی در مراتع را سبب شده است.
ترحم بهزاد با بیان اینکه نا مطلوب بودن وضعیت پوشش گیاهی عرصه های طبیعی معیشت و درآمد بهره برداران را نیز تحت الشعاع قرار داده است، خاطرنشان کرد: در راستای استفاده بهینه از مراتع و تقویت پوشش گیاهی عرصه های طبیعی و به تبع آن ارتقای معیشت بهره‌برداران، باید راهکار و رویه ای را در پیش گرفت که در عین حال که دام کم تری وارد عرصه ها می شود، درآمد و اقتصاد مرتع دار نیز بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
وی ادامه داد: در نگاه کلان به موضوع، توانمندسازی مرتع داران و حرکت از دامداری سنتی به سمت دامداری نوین باید اولویت اصلی برای حل مساله باشد به طوری که دامداران در مناطق مختلف کشور با برنامه ها و سیستم های تسهیلگری، تسهیلاتی و حمایتی به دامداری‌های نیمه صنعتی و صنعتی روی آورند.
این مسئول وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 916 هزار خانوار در سطح کشور وابسته به مرتع هستند که 5 میلیون نفر را شامل می شود و به همین تعداد دامدار نیز در سطح روستا ها زندگی می کنند، اضافه کرد: با بازدید از این پروژه برای موفقیت در دستیابی به اهداف مورد نظر امیدواری بیش تری حاصل شد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه ارتقای معیشت دامداران و اقتصادی کردن فعالیت دامداری را از اصلی ترین اهداف پروژه اصلاح نژاد گوسفند افشاری و تثبیت ژن چندقلوزایی در استان اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های ایجاد شده در گوسفند افشاری اصلاح شده در زنجان، این طرح مورد استقبال کم نظیر گوسفندداران داخل و خارج استان قرار گرفته است.
محمدعلی صادقی توان تولید 3 تا 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه حجم دنبه را از جمله ویژه گی های گوسفند اصلاح شده در استان زنجان برشمرد.
تجاری سازی یافته های تحقیقاتی توسط تیم تحقیق با تشکیل شرکت دانش بنیان، همراه کردن چند دستگاه دولتی برای اجرای پروژه، ایجاد پلان توسعه ای دام اصلاح شده در سطح استان و اجرای بیش از 90 طرح تحقیقاتی (پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه زنجان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان برای تکمیل پروژه اصلاح نژادی از وجوه تمایز روش اعمالی در اصلاح گوسفند افشاری در استان زنجان به شمار می رود.
صادقی با بیان اینکه در حال حاضر 25 استان کشور گوسفندان افشاری اصلاح شده در استان زنجان را وارد گله های خود کرده اند، افزود: طبق اعلام موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، استان زنجان قطب تحقیقات دام سبک در کشور محسوب می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان یادآور شد: هم اکنون گوسفند افشاری اصلاح شده تنها طرحی در کشور است که تسهیلات یارانه دار توسط بانک به آن پرداخت می شود.
برای مشاهده خبر ” کاهش جمعیت دام مولد ، نگرانی گاوداران خراسان شمالی ” لطفا کلیک نمایید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =