تبعات کاهش جوجه ریزی در شب عید

تبعات کاهش جوجه ریزی در شب عید

تبعات کاهش جوجه ریزی در شب عید

 

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون جوجه‌ریزی در خراسان رضوی از ۴۰۰ هزار قطعه در ماه به ۱۵۰ هزار قطعه در شهریور سال جاری رسیده که تبعات این مساله در  شب عید مشخص می‌شود.
حسین موسوی نژاد درباره افزایش قیمت تخم مرغ در بازار اظهار کرد: نوسانات قیمت تخم مرغ در بازار موجب بروز نارضایتی دولت و مردم شده است. اصلاح نظام ارزی در واقع تصمیم درستی بود اما تاثیری که بر تولید صنعت تخم مرغ گذاشت، منجر شد هزینه‌های تولید افزایش یابد. در حال حاضر قیمت نهاده‌های تولید از زمان اجرای طرح اصلاح نظام ارزی ۳.۵ برابر شده و به تبع سایر نهاده‌ها نیز افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: زمانی که قیمت مصوب برای تخم مرغ تعیین شد، همان زمان جامعه تولیدکننده نسبت به این قیمت اعتراض داشت. سپس وزیر جهاد کشاورزی قول داد این قیمت در شهریور ماه اصلاح شود. در حال حاضر مرغ‌دار برای تولید انگیزه خود را از دست داده است.
وی درباره تولید تخم مرغ در استان بیان کرد: در حال حاضر تولید تخم مرغ در استان کاهش نداشته زیرا این تولید مربوط به جوجه‌ریزی ۶ ماه قبل است.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت نهاده و افزایش هزینه‌های تولید موجب افزایش ۶ درصدی قیمت تخم مرغ در بازار شده است. مرغدار به دنبال گران‌فروشی نیست؛ اگر دولت به دنبال حفظ  صنعت تخم مرغ و افزایش ظرفیت تولید است، باید قیمت‌گذاری درستی صورت گیرد. این بدعهدی‌ها در سیستم دولتی موجب از بین رفتن انگیزه اکثر تولیدکنندگان شده و شاید به زودی شاهد از بین رفتن صنعت تخم مرغ و واردات آن باشیم.
موسوی‌نژاد بیان کرد: دیروز، ۱۷ مهر ماه، روز  جهانی تخم مرغ بود. در  تمام دنیا ستاره مواد غذایی تخم مرغ است. این ماده غذایی ارزان‌قیمت یک وعده غذایی کامل با نان را شامل می‌شود. در دنیای امروز دنبال افزایش سرانه مصرف تخم مرغ هستند تا جلوی سوء تغذیه گرفته شود اما در کشور ما با تصمیمات غیر کارشناسی در حال ضربه زدن به صنعت تخم مرغ هستیم.
وی افزود: به نظرم برای حل این مشکلات دولت باید به وزارت جهاد کشاورزی اختیارات ویژه‌ای بدهد. اگر دولت وزارتخانه خود را قبول دارد، بنابراین تصمیمی که آنجا گرفته می‌شود باید مورد قبول دولت باشد.
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی تصریح کرد: هم‌اکنون متوسط قیمت تخم‌ مرغ درب مرغداری ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که این نرخ نشان از افزایش ۶ درصدی قیمت تخم مرغ دارد. البته در این میان فعالیت دلالان نیز بی تاثیر نیست. متاسفانه زمانی که قیمت تخم مرغ کم می‌شود، نظارتی بر بازار نیست و بازار رصد نمی‌شود؛ اگر در ۲ ماه گذشته دولت به وظایف خود عمل و تخم مرغ را هم به صورت حمایتی خریداری می‌کرد، امروز با ذخایر موجود می‌توانست بازار را کنترل کند.
برای مشاهده خبر ” عدم تغییر قیمت کالاهای اساسی ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + یک =