صادرات جوجه ، لطمه بزرگ صنعت

مدیر عامل اتحادیه مرغداران خراسان‌جنوبی : ما با صادرات مخالف نیستیم اما خروج مواد اولیه تولید از کشور، فرآیندی غیرمنطقی خواهد بود که می‌تواند در دراز مدت ضمن تحمیل هزینه‌های فراوان به تولیدکننده و افزایش قیمت تمام‌شده به اشتغال فعال در این صنعت در کشور نیز لطمه وارد سازد.
علی عسکری گفت : قیمت مرغ زنده در محل مرغداری در شرایط فعلی کیلویی7 هزار و 800 تومان است.
با توجه به شرایط کنونی جامعه، مرغداران نیز در وضعیت اقتصادی خوبی به سر نمی‌برند و با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند به گونه‌ای که حجم بالای بدهی‌های بانکی و عدم توانایی در بازپرداخت اقساط، گواه این مدعا است.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران خراسان‌جنوبی با بیان این‌که بخشی از دلایل افزایش قیمت مرغ در شرایط کنونی مربوط به مشکلات سیستم حمل و نقل است، بیان کرد: برابر اظهارات متولیان امر، مشکل کلی در تأمین نهاده در کشور وجود ندارد و تنها مشکل قابل لمس برای تولیدکننده در بحث حمل نهاده‌ها از مبادی ورودی یا تولیدی است. هنگامی که بهره‌بردار نهاده‌ای را خریداری می‌کند، نهاده مذکور با کرایه بالا و با تاخیر حمل شده و بواسطه همین تاخیر بهره‌بردار بالاجبار آن را از واسطه و با قیمت چند برابر خریداری می‌کند.
اگر تمهیدات لازم جهت حمل نهاده اندیشیده شود ما مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
یکی دیگر از مشکلات امروز صنعت طیور نوسانات شدید قیمت جوجه یکروزه است، یکی از دلایل اصلی کاهش عرضه جوجه در مرغداری‌های استان در ایام فعلی، روند افزایشی قیمت این نهاده به دلیل عدم محدودیت برای صادرات است.
مدیر عامل اتحادیه مرغداران خراسان‌جنوبی افزود: گردش مالی که در دولت با صادرات جوجه محقق می‌شود با عرضه جوجه در کشور و استان ما محقق نمی‌شود.
ما می‌خواهیم در کشور تولید جوجه به حدی برسد که به کشورهای دیگر صادر کنیم نه‌ اینکه اکنون جوجه از کشور ما با قیمت یارانه‌ای به کشورهای دیگر داده شود و پس از چند سال آینده کشورهای دیگر صادرات جوجه به داخل کشور و خراسان جنوبی داشته باشند که در این صورت در بحث اشتغال در سطج کشور با مشکل مواجه خواهد شد.
ما با صادرات مخالف نیستیم اما با توجه به زیرساخت مناسب جهت تولید و فرآوری گوشت مرغ در کشور و بهبود شرایط صادراتی در بازه کنونی، خروج مواد اولیه تولید از کشور، فرآیندی غیرمنطقی خواهد بود که می‌تواند در دراز مدت ضمن تحمیل هزینه‌های فراوان به تولیدکننده و افزایش قیمت تمام‌شده به اشتغال فعال در این صنعت در کشور نیز لطمه وارد سازد.
مدیر عامل  اتحادیه مرغداران خراسان‌جنوبی گفت: تعداد واحدهای فعال در هر دوره پرورش در استان  150 تا 200 واحد است.
همچنین به تفاوت قیمت مرغ از مرغداری تا مصرف‌کننده ، حجم بالایی از افزایش قیمت تمام‌شده گوشت مرغ در فرآیند کشتارگاه تا فروشگاه به آن تحمیل می‌شود که مرغداران در آن نقشی ندارند.
به جهت کاهش هزینه‌های مذکور در شرایط فعلی و کمک به اقتصاد خانوار‌های هم‌استانی این اتحادیه آمادگی دارد در صورت صلاح‌دید مسئولان استانی نسبت به عرضه مستقیم محصولات و فرآوردهای پروتئینی در قالب فروشگاه‌های عرضه مستقیم اقدام کند .
برای مشاهده خبر ” 9800 مصوب کم است ” لطفا کلیک نمایید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سیزده =