عرضه ای رو به رشد به نام التهاب روده

التهاب روده” بیماری است که به عنوان یک مرغدار و تولید کننده بایستی از آن آگاهی داشته باشید چرا که می تواند تأثیرات منفی بر روی بازدهی مرغداری شما داشته باشد.
التهاب روده ای عارضه ایست که منجر به آشفتگی دستگاه گوارش می گردد و جذب مواد مغذی را مختل می سازد. التهاب روده ای بر اثر عوامل محیطی نظیر عفونت ، ضربه و آسیب ، نوک زنی و سایر عوامل به وجود می آید. اما یکی از مهمترین عوامل، تغذیۀ طیور است چرا که برخی از مواد اولیه و تشکیل دهندۀ خوراک طیور مانند کنجالۀ سویا می تواند منجر به اختلالات روده ای و نهایتاً باعث التهاب روده گردد. در گذشته، مرغداران و تولیدکنندگان برای تأمین سلامت طیور از آنتی بیوتیک ها استفاده می کردند اما امروزه با وضع محدودیت هایی برای مصرف آنتی بیوتیک، عارضه هایی مانند التهاب روده ای فراگیرتر شده است.
التهاب روده ای و سندروم نشت روده
غشای درونی دستگاه گوارش از مواد مخاطی تشکیل شده است. این مواد از سلول های بهم چسبیده ای توسط ساختار پروتئینی تشکیل شده که “پیوند میان یاخته ای” نامیده می شود و وظیفۀ آنها ممانعت از ورود باکتری ها، عوامل بیماریزا، و سموم به دستگاه گوارش و به درون رگ های خونی است.
عواملی نظیر استرس گرمایی، باکتری، آلودگی های غذایی و غیره ممکن است منجر به کاهش کارایی دیوارۀ مخاطی و در نتیجه بروز سندروم “نشت روده ای” گردد. این عارضه باعث می شود که باکتری ها و عوامل بیماریزا به درون دیوارۀ مخاطی روده نفوذ کرده و در نتیجه منجر به التهابات روده ای گردد. التهاب روده ای منجربه تحریک سیستم ایمنی می شود و سیستم ایمنی با مصرف سطح بالایی از مواد مغذی موجود، سعی در مقابله با این التهابات می کند در نتیجه سطح مواد مغذی مورد نیاز برای رشد ماهیچه ای کاهش می یابد.
تعریف التهابات روده ای
مدفوع شُل و آبکی و اسهالی ، پرهای خشن و کثیف در زیر دُم ، کم شدن مصرف خوراک که منجر به کاهش میزان رشد و افزایش ضریب تبدیل خوراک می گردد از نشانه های بصری التهاب روده ای هستند. تبدیل شدن مدفوع از حالت جامد و سفت خود به اسهالی نشان دهندۀ آنست که دستگاه گوارش پرنده مواد مغذی را جذب نمی کند.
اهمیت مواد معدنی
مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان داده است که کمبود روی (zinc) منجر به ضعف کارکرد پیوندهای میان یاخته ای درون روده می گردد. روی در تشکیل اجزای ساختاری سلول ها، غشاء ، و مخاط دیوارۀ روده نقش بسزایی دارد. مواد معدنی نظیر “روی” یکی از مواد مغذی مهم در بالا بردن سیستم ایمنی است. در واقع در مقایسه با سایر مواد مغذی و اسیدهای آمینه، سیستم ایمنی بدن در برابر مواد معدنی واکنش بسیار بهتری از خود نشان داده است.
در گذشته، به منظور جلوگیری از بیماری ها و ورود انواع باکتری ها و سموم به بدن طیور، مرغداران امکان استفاده از آنتی بیوتیک ها را داشتند؛ اما در بسیاری موارد دادن آنتی بیوتیک همانند ماسک بسیاری از علل مهم التهاب روده را می پوشاند.
با سرمایه گذاری کمپانی Zinpro ، محققین دانشگاه Ghent بلژیک با همکاری مرکز علوم حیوانی ILVO پژوهشی در زمینۀ تأثیر محصول خوراکی Availa-ZnR بر روی سلامت دستگاه گوارش مرغ گوشتی و بازدهی آنها، به هنگام وقوع عارضۀ اختلالات روده ای بر اثر تغذیه را بررسی نمودند. در این پژوهش طیور به دو دستۀ 340 تایی تقسیم شدند و گروه آزمایش از روزیکه سر از تخم درآوردند تا 36 روز به میزان 60 ppm از محصول Availa-Zn و گروه کنترل نیز از روزیکه سر از تخم درآوردند تا 36 روزگی 60 ppm سولفات روی دریافت کردند. طیور را با دادن حجم بالایی از مواد اولیۀ خوراک خشک مثل چاودار بدون افزودن آنزیم های پلی ساکارید فاقد نشاسته (NSP) که خود محرّک اختلالات روده است، به معرض آزمایش قرار دادند.
نتیجۀ تحقیقات حاکی از آن بود که ارائۀ “روی” به طیور از محصول Availa-Zn تأثیرات چشمگیری بر روی هضم، وضعیت اکسیداتیو و وضعیت کلی گوارش به دنبال داشته است. بعلاوه ، این محصول بر روی ضریب تبدیل خوراک طیور در 28 روزگی نیز تأثیر مطلوبی داشت. بنابراین با گنجاندن “روی” مورد نیاز طیور از محصول Availa-Zn در خوراک طیور، می توان التهابات روده ای در طیور را به حداقل رساند. با این کار میزان مرگ و میر در طیور کاهش و انسجام بافت روده ای آنها افزایش می یابد و سیستم ایمنی در مقابل باکتری ها، عوامل بیماریزا و سموم عملکرد بهتری یافته که در نهایت همگی منجر به ارتقاء بازدهی و بهره وری خواهد شد.

 

برای مشاهده مقاله ” مزایای سویاتاید 2 ” لطفا کلیک نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 5 =