مهار بیماری کوکسیدیوز

مهار بیماری کوکسیدیوز

مهار بیماری کوکسیدیوز

 

ایمریا موجودات تک یاختۀ انگلی هستند که روده را تحت تأثیر قرار می دهند و باعث اسهال در طیور می شوند و وقتی طیور علائم بالینی از خود نشان می دهند یعنی به بیماری کوکسیدوز مبتلا شده اند.
ایمریا گونه های مختلفی دارد و ممکن است طیور در آن واحد به بیش از یک گونه مبتلا گردند.
البته هر کدام از انواع گونه های ایمریا میزبان خاص خود را دارند و این به این معنیست که مثلاً بوقلمون ها اگر به کوکسیدوز مبتلا شوند به مرغ ها انتقال نمی دهند و برعکس.
انتقال بیماری کوکسیدوز
انگل ایمریا در نزدیکی تمامی مرغداری ها وجود دارد اما علائم بالینی پس از بلع تعداد زیادی از تخم های این انگل ظاهر می شود. یعنی مرغ ها از آب ، خوراک ، بستر کاهی یا خاک آلوده ببلعند.
انگل ها در فضولات طیور تخم ریزی می کنند و این تخم ها در شرایط گرم و مرطوب مسری و واگیردار می شوند. خب حالا دیگر تخم ها برای عفونی کردن و سرایت بیماری آماده اند، هنگامی که توسط سایر طیور بلعیده می شوند تخم ها شکسته می شوند و بچه انگل ها مجاری گوارشی طیور را عفونی می کنند. این بچه ها به سرعت در سلول های غشائی روده رشد و تکثیر می یابند.
علائم رایج بیماری کوکسیدوز
1) اسهال
2)وجود خون و خلط در فضولات
3)بی اشتهایی
4)کاهش مصرف آب
5)رخوت و بی حالی
6)کاهش وزن
7)تاج رنگ پریده
8)کاهش تخم گذاری
9)مرگ و میر بخصوص در طیور جوان تر
علائم بالینی بیماری کوکسیدوز بسته به سن پرنده، میزان درگیری و میزان تخم انگل های خورده شده تشدید پیدا می کند. حتی طیوری که از کوکسیدوز نجات پیدا می کنند ممکن است سیستم گوارش و رودۀ آنها دچار مشکل دائمی شود و برای آنها پیامدهای دیگری را به دنبال آورد.
برای مشاهده خبر ” ارزیابی سندروم نشت روده ای ( قسمت سوم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =