ارزیابی سندروم نشت روده ای

ارزیابی سندروم نشت روده ای ( قسمت دوم )

ارزیابی سندروم نشت روده ای ( قسمت دوم )

 

 

سد شیمیایی شامل سلول های مزانشیمی، سلول های دندریتیک، ماکروفاژها و لنفوسیت ها است که با میکروبیوتا نیز تعامل دارند،  همچنین شامل ترشحات گوارشی، از جمله آنزیم هایی است که بیشتر تحت تأثیر شکل جیره، فیبر، پروتئین، نشاسته و مکمل های جیره قرار می گیرند.

سد میکروبی به ویژه تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله تغذیه و سلامت میزبان قرار می گیرد و با سیستم ایمنی بدن (سد شیمیایی) در تعامل است و به شدت بر هضم و سلامت میزبان تأثیر می گذارد. کمپلکس‌های پروتئینی چسبنده ویژه، شامل دسموزوم‌ها، اتصالات چسبنده (AJ) و TJ، به سلول‌های روده می‌پیوندند و اجازه نفوذ پذیری انتخابی را از طریق مسیرهای پاراسلولی و بین سلولی می‌دهند. دسموزوم‌ها و AJ سلول‌ها را به‌صورت مکانیکی به هم متصل می‌کنند در حالی که TJ، سلول‌های اپیتلیال را به صورت آپیکال پیوند می‌دهند.

عوامل موثر بر روده نشت پذیر

1)جنسیت، ژنتیک، سن

به طور کلی جوجه های جوان ممکن است نشت روده بالاتری داشته باشند، همچنین مرغ های جنگلی نشت روده کمتری در مقایسه با لاین های پیشرفته دارند، همچنین بین نژاد، دمای محیط و رژیم غذایی تعاملاتی وجود دارد، از این رو در نظر گرفتن سویه و سن پرنده هنگام بررسی نشت پذیری در جوجه های گوشتی مهم است.

2)تغذیه

جیره های حاوی مقادیر بالای پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای که ویسکوزیته دستگاه گوارش را افزایش می دهند منجر به التهاب روده و افزایش نشت پذیری می شوند. همچنین کاهش پروتئین خام جیره باعث افزایش نشت پذیری روده در مقایسه با پرندگانی که با غلظت های بالاتر از اسیدهای آمینه تغذیه می شوند، شده است.

3)استرس

تراکم بالای گله از طریق ایجاد استرس گرمایی و همچنین استرس رقابت برای تغذیه در ایجاد روده نشت پذیر نقش دارد. مشاهده شده است که تنش گرمایی باعث ایجاد طیف وسیعی از تغییرات فیزیولوژیکی می شود، به عنوان مثال افزایش اکسیداسیون در GIT که ممکن است منجر به افزایش IP شود، همچنین ممکن است بر سلامت و رفاه پرندگان تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش تولید شود.

 

برای مشاهده خبر ” ارزیابی سندروم نشت روده ای ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 1 =