استفاده و انتخاب نور سالن پرورش

استفاده و انتخاب نور سالن در پرورش

بعد از مقاله تاثیر روشنایی در پرورش در این مقاله ” استفاده و انتخاب نور سالن پرورش ” چگونگی استفاده و انتخاب نور را بررسی خواهیم کرد .

سیستم روشنایی نقش مهمی در صنعت پرورش طیور ایفا میکند ، این نقش به حدی مهم است که سیستم بدنی و عصبی حیوان را میتواند تحت تاثیر خود قرار دهد .

در پرورش ممکن است کاهش تخم ، کاهش وزن را نیز در پرورش طیور بر اثر نامناسب بودن نور شاهد باشیم .

استفاده از نور در محیط‌های متفاوت
شدت نور در یک روز آفتابی، چیزی در حدود 150000 لاکس است این میزان بسیار بالا است و پرنده هایی که در فضای باز هستند، با شدت نور بسیار بالایی مواجه هستند . ابری شدن آسمان ، اندکی از طیف قرمز روشنایی روز را از بین می‌برد و طیف آبی جای آن را می‌گیرد ؛ و هنگام طلوع یا غروب خورشید ، عکس این ماجرا اتفاق می‌افتد .
دکتر رابینف می‌گوید : نور سفید همانند آتش کوچکی در یک ظرف شیشه‌ای است . این نور یک طیف نور مطلوب برای طیور تخم‌گذار است ؛ که متأسفانه بسیار کم در دسترس است و همین امر مرغداران را مجبور می‌کند که به سایر منابع نور چون لامپ‌های فلورسنت روی آوردند .
در نور فلورسنت ، 3 طیف رنگ قرمز ، سبز و آبی وجود دارد و از ترکیب آن‌ها نور سفید خوش‌رنگی به دست می‌آید که برای انسان نیز قابل‌رؤیت است ؛ اما در مورد طیور این مسئله متفاوت است و ازآنجاکه بینایی آن‌ها از انسان بهتر است ، قادر به تشخیص و تمیز طیف‌های متفاوت رنگ هم هستند .
به نورهای LED که بسیار شبیه نور خورشید هستند ، نورهایی با طیف کامل گفته می‌شود . در یک لامپ LED ، اوج طول‌موج در طیف رنگ آبی به حدود 440 نانومتر می‌رسد .

انتخاب یک لامپ برای سالن پرورش
دکتر یان رابینف درباره نحوه انتخاب یک لامپ مناسب می‌گوید : استفاده و انتخاب نور سالن پرورش مهم است زیرا وقتی صحبت از پرورش سنتی است بین حالت نگهداری در قفس یا کلونی تفاوتی وجود ندارد چراکه درواقع هدف ایجاد نوری یکدست و یکنواخت در تمام سطوح است که در مرغداری‌ها معمولاً نادیده گرفته می‌شود .
در سالن ها در هر 4 متریک منبع روشنایی قرار داده می‌شود و تغییر در روشنایی محیط بدون آنکه بدانیم چه تأثیری بر روی طیور خواهد داشت در آنجا وجود دارد . توصیه من به آن دسته از پرورش دهندگانی که تصمیم به تأسیس پرورش طیور به شیوه نگهداری در قفس یا کلونی را دارند این است که از روشنایی خطی استفاده کنند که بین آن هیچ فاصله‌ای نباشد و نور به‌صورت یکسان و یکنواخت در محیط وجود داشته باشد . چراکه ما شاهد افزایش تولید در چنین سالن های پرورش بوده‌ایم و این یکی از اهمیت های استفاده و انتخاب نور سالن پرورش می باشد .
اما یکی از چالش‌های بزرگ این صنعت پرورش ، تعبیه شرایط نور متناسب با سیستم نگهداری در فضای آزاد بود . دکتر رابینف بر این باور است که چراغ‌های LED در مقایسه با نور فلورسنت روشنایی یکدست‌تری در محیط باز ایجاد می‌کند . وی دراین‌باره اظهار داشت : برخی تحقیقات ، نشان داده‌اند که هنگامی‌که پرنده‌ای را از محیطی با روشنایی LED به محیطی با روشنایی فلورسنت می‌بریم ، پرنده از خود واکنش ترس بروز می‌دهد . چراکه پرندگان از تفاوت و تغییر نور در محیط وحشت‌زده می‌شوند و بنابراین می‌توان گفت تداوم بهترین راهکار برای حل این مشکل است .
ایشان اضافه کردند : هرچه بیشتر یاد گرفتیم ، دریافتیم که همگام با تعبیه روشنایی در سالن های پرورش ، به انعطاف‌پذیری بیشتری نیازمندیم . ما بعد از تعبیه سیستم روشنایی در سالن ها متوجه شدیم که اکنون به کاهنده‌های نور (دیمر) نیازمندیم . و برای بهترین استفاده از سیستم روشنایی و برای روشن و خاموش کردن آن‌ها به تایمر نیاز داشتیم .
مهم‌تر از همه موارد ذکرشده در استفاده و انتخاب نور سالن پرورش ، مسئله اطمینان پرورش دهندگان بود چراکه طیور باید مطمئن می‌شدند که در سیستم هیچ نقطه تاریکی وجود ندارد . سیستم روشنایی سالن ها غالباً به‌گونه‌ای است که معمولاً راهروها روشن‌تر و محلی را که پرنده در آن لانه می‌کنند کمی تاریک‌تر است .
ایشان افزودند :  میزان روشنایی کاه انبار هم مشابه سالن در نظر گرفته می‌شود ، البته ازآنجاکه میزان روشنایی موردنیاز در آنجا به‌اندازه میزان روشنایی که در سالن پرورش نیاز است نیست ، بنابراین کار تأمین روشنایی در آنجا کمی آسان‌تر است .

 لامپ‌های LED و کاهش هزینه‌های انرژی در پرورش
ایشان در ارتباط به استفاده از لامپ‌های LED می‌گوید : وقتی می‌بینم برخی سالن ها هنوز هم از لامپ‌های نئون استفاده می‌کنند واقعاً تعجب می‌کنم . با جایگزین کردن لامپ‌های LED که به‌طور متوسط تنها 10 سنت در هر کیلووات هزینه دارد ، سرمایه پرورش دهندگان در کمتر از یک ماه بازمی‌گردد .
وی در پایان می‌گوید : درصورتی‌که از هر نوعی از لامپ‌های قدیمی استفاده می‌کنید، به هزینه‌ای که می‌توانید (با جایگزینی لامپ‌های LED) پس‌انداز کنید فکر کنید ! این مسئله‌ای است که از همه شما می‌خواهم ؛ که آن را جدی بگیرید .

برای مشاهده مقاله ” تاثیر روشنایی در پرورش ” لطفا کلیک نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هشت =