بهینه سازی تخم مرغ ( قسمت اول )

بهینه سازی تخم مرغ ( قسمت اول )

بهینه سازی تخم مرغ ( قسمت اول )

 

هر کدام از انواع مرغ های تخمگذار تجاری سایز تخم مرغ مخصوص خود را دارند و در این میان محیط نقش مهمی در ارائۀ سایز و اندازۀ تخم مرغ ایفا می کند.
ژنتیک ، کنترل وزن ، تغذیه و برنامه های نوردهی 4 عامل تأثیرگذار در سایز تخم مرغ هستند و ابزار مفیدی برای تولیدکننده محسوب می شوند تا به کمک آنها بهترین بازدهی را به بازار داشته باشد.
بهینه سازی تخم مرغ ( قسمت اول )

4 عامل تأثیرگذار در سایز تخم مرغ

1-ژنتیک
شرکت Hy-Line بر پایۀ ژنتیک کار می کند تا مرغ های تخمگذار تجاری با سایزهای مختلف تخم مرغ ارائه دهد. وزن تخم مرغ تا حدودی موروثی است (تقریباً %40) که به انتخاب های ژنتیکی خوب جواب می دهد؛ اما در حدود %60 از تنوع سایز تخم مرغ به عوامل غیر ژنتیک مربوط می شود (تغذیه ، مدیریت و غیره). تولیدکننده با دستکاری این عوامل غیرژنتیک می تواند به وزن دلخواه تخم مرغ دست یابد.
اکنون چندین دهه می گذرد که Hy-Line در زمینۀ دست یابی به وزن های مختلف تخم مرغ و جمع آوری اطلاعات آن فعالیت دارد. در حال حاضر، Hy-Line سه تخم مرغ اولی را که مرغ میگذارد، به علاوۀ اواسط دورۀ تخمگذاری و در اواخر دورۀ تخمگذاری وزن گیری می کند. بخش تحقیقاتی Hy-Line از این وزن ها در تصمیم گیری بهتر برای منحنی وزن تخم مرغ استفاده می کند. به ویژه آن ها سعی دارند تا وزن تخم مرغ های اولیه را بالا ببرند، و وزن آنها را در اواسط دوره ثابت نگه داشته و در پایان دوره کاهش دهند (نمودار1) .

تعداد تخم مرغ ها و میزان مقاومت آن ها در برابر شکستن با وزن تخم مرغ در اواخر دوره رابطۀ عکس دارد. همچنان که مقاومت پوستۀ تخم مرغ های Hy-Line و دوام آن بهبود می یابد، سایز تخم مرغ در اواخر دوره کاهش می یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − هشت =