تیفوئید بلدرچین

تیفوئید بلدرچین یکی از بیماری های مهم

تیفوئید بلدرچین یک بیماری ماکیان است .

میزان تلفاتی که از این بیماری می باشد ممکن است گاهی زیاد باشد. این باکتری برای ماکیان از قبیل مرغ ، بوقلمون ، بلدرچین ، اردک ، غاز  و . . . بیماری زا می باشد . عامل این بیماری سالمونلاپولوروم می باشد.

نحوه انتقال عادی این بیماری از راه گوارش و بلع مواد آلوده می باشد. در برخی موارد هم باکتری از بافت ملتحمه پشم نیز وارد بدن پرنده شده است. پرنده های بیمار و ناقل با مدفوع در محیط ، آب و غذا و محیط آلوده می شود و به طیور دیگر منتقل می گردد.

بیشتر سن درگیر شده این بیماری از یک تا پنج ماهگی می باشد. در پرنده دوره نهفته 6 روز و با بی اشتهایی ، افزایش تشنگی پرنده ، تب ، بی حالی ، اسهال سبز رو به قرمزی همراه است.

برای تشخیص از کالبد شکافی علامت هایی از قبیل:

بزرگ شدن کبد ، پر خون ، نرم ، قرمز مایل به برنز ، کیسه صفرا منبسط ، طحال بزرگ است.

تشخیص قطعی این بیماری از روی آزمایش آگلوتیناسیون می باشد.

 

درمان بیماری تیفوئید بلدرچین

فوراولیدون به تناسب 0.04% برای 10 روز باعث قطع آلودگی و توقف دفع سالمونلا از طریق مدفوع و یا کلرتتراسیکلین استفاده نمایید.

برای درمان تیفوئید بلدرچین  ، اولین قدم تمیز نگه داشتن سالن ، رعایت مسائل بهداشتی ، کنترل تردد سالن ، خارج کردن فضله های پرنده ها ، ضد عفونی کردن سالن ، مراقبت از جیره غذایی پرنده ، کیفیت جیره غذایی پرنده و . . . نکات دیگر که با رعایت این نکات 90% پیش گیری کردید از بروز بیماری در گله.

برای مشاهده مقاله ” برونشیت در بلدرچین ” لطفا کلیک نمایید.

همچنین جهت آگاهی از محصولات بلدرچین و یا آگاهی از شروع دوره های آموزش پرورش بلدرچین تخم گذار و گوشتی میتوانید پیج اینستاگرام مزرعه سبز را نیز دنبال کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =