ضرورت استفاده اسید آمنه

ضرورت استفاده اسید آمنه ( قسمت سوم )

ضرورت استفاده اسید آمنه ( قسمت سوم )

 

تجربیات موفق استفاده از آرژنین در طیور
• افزایش رشد و تولید و بهبود ضریب تبدیل غذایی:
آرژنین با بالابردن نرخ ساخت پروتئین باعث افزایش توده و حجم ماهیچه سینه و توده تخم مرغ می شود. هم چنین افزایش نرخ هضم و جذب مواد مغذی در جیره های مکمل شده با آرژنین و ایجاد ایمنی مناسب، بستر را برای بهره وری بیشتر خوراک فراهم می نماید پس عملاً تولید گوشت و تخم مرغ بالا با مصرف خوراک کمتر امکانپذیر می شود. آرژنین تحریک ترشح هورمونهای رشدی مثل هورمون رشد، پرولاکتین، فاکتورهای رشد شبه انسولینی، گلوکاگون و انسولین را بالا می برد که این هورمونها زمینه ساز رشد سریعتر و سلامت تر را فراهم می کنند (5).• نقش مفید آرژنین در ایمنی زایی و پیشگیری از بیماری ها:
ابتلا به برخی از بیماری های انگلی و عفونی باعث کاهش شدید در صنعت تولید طیور می شود. سالانه در آمریکا سه بیماری نیوکاسل، عفونت بورسی و کوکسیدیوز باعث خسارت حدود 5 میلیار دلاری می گردد که این بخودی خود رقم بزرگی است. اسید آمینه ال-آرژنین با ایجاد توازن ایمنی و ایجاد مقاومت در پرندگان به عنوان یک راهکار تغدیه ای برای مقابله با این بیماری ها و کاهش هزینه های دارویی مورد استفاده قرار گرفته است .

• آرژنین به عنوان محرک رشد طیور و جایگزین آنتی بیوتیک:
بطور معمول و بخصوص در ایران، از آنتی بیوتیک ها به عنوان از بین برنده میکروبهای مضر دستگاه گوارش و تحریک رشد پرندگان استفاده می شود. اما با توجه به ضرر تغذیه آنتی بیوتیک و ممنوع و محدود شدن استفاده از آنها در پرورش طیور، محققان و تولیدکنندگان راهکارهای تغذیه ای ارگانیک و بدون ضرر مثل تغذیه آرژنین را مد نظر قرار دادند. آرژنین اولاً از راه بهبود سطح جذب در دیواره روده میزان جذب تمام مواد مغذی را بالا برده بنابراین یک محرک رشد محسوب می شود. دوماً، آرژنین ترکیب میکروبی دستگاه گوارش را با حذف میکروبهای غیر مفید و بیماریزا بهبود داده و محیط گوارش را برای رشد میکرو ارگانیسم های مفید فراهم تر می کند. از این طریق عملاً کارایی مثل آنتی بیوتیک های اختصاصی دارد و جایگزین آنها می شود. سوماً، با تحریک سیستم ایمنی بدن طیور مقاومت در برابر استرس ها و بیماری ها را بالا می برد که این بهبود ایمنی بستر مناسب جذب مواد غذایی و رشد پرنده را فراهم می نماید .

استفاده از 100 تا 250 گرم ال-آرژنین در هر تن جیره طیور باعث بهبود ایمنی، تولید بالاتر، سلامت بیشتر می شود.

پیشنهادات کاربردی
توصیه های جدید برای جیره های کاربردی نشان می دهد که استفاده از  100 تا 250 گرم آرژنین در هر تن جیره می تواند باعث بهبود عملکرد، بالابردن سیستم ایمنی و مقاومت به بیماری گردد. مکمل سازی جیره با ال-آرژنین هم چنین باعث بهبود کیفیت پروتئین (از نظر تعادل اسیدآمینه ای) شده و به بهبود ضریب تبدیل خوراکی و نهایتاً کاهش هزینه های خوراک می انجامد.
برای مشاهده مقاله “ ضرورت استفاده اسید آمنه ( قسمت دوم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفت =