نکات ضروری برای داشتن گوساله بهتر ( قسمت اول )

نکات ضروری برای داشتن گوساله بهتر ( قسمت اول )

نکات ضروری برای داشتن گوساله بهتر ( قسمت اول )

 

مواد خوراکی ای که گاوهای شما در زمستان امسال و بهار سال آینده می خورند ، تاثیر زیادی بر گوساله های آنها در زمان از شیر گرفتنشان دارد.
سلامت گوساله ، موضوعی پیچیده است و ما هنوز در مورد چگونگی تاثیرپذیری آن از مواد خوراکی ای که در طول دوران بارداری به گاوها می دهیم ، اطلاعات دقیقی در دست نداریم. در واقع، تحقیقات نشان می دهند مواد خوراکی ای که به گاو باردار می دهیم می تواند بر عملکرد گوساله ها در طول زندگی و حتی بعد از گرفتنشان از شیر ، تاثیر گذار باشد.
دیوید بونرت (David Bohnert)، متخصص توسعه و متخصص تغذیه نشخوارکنندگان در مرکز تحقیقات کشاورزی اورگن شرقی اظهار کرد: «از نظر تاریخی، ما واقعا متوجه نشده ایم که چگونه تغذیه گاو در طول بارداری بر عملکرد گوساله در زمان از شیر گرفتن تاثیر می گذارد. اما به تازگی اطلاعاتی پیدا کرده ایم که نشان می دهد چگونه تغذیه در دوران بارداری بر باروری آن گوساله در طول زندگی تاثیر گذار است.»
یکی از مطالعاتی که بونرت روی آن کار کرده است این بوده که چگونه وضعیت بدنی گاو و وزن آن در طول سال نوسان دارد و این که آیا اگر شرایط بدنی گاو در طول بارداری تغییر کند این نوسان می تواند تفاوتی ایجاد کند یا خیر.
بونرت گفت: «با توجه به این که گله ها اکثرا در فصل بهار گوساله به دنیا می آورند، گاوها شرایطی که در ابتدای تابستان داشته اند را از دست می دهند و در فصل پاییز و زمستان که هزینه ها کمتر است یعنی زمانی که نیازهای تغذیه ای گاوها کاهش داشته است ، ما دوباره این شرایط را برای آن ها به وجود می آوریم. ما این گاوها را همیشه در نمره وضعیت بدنی ثابت نگه نمی داریم.»
وی ادامه داد: «بعضی از اطلاعات جدیدتر نشان می دهند که به نظر می رسد زمانی که در اواخر بارداری به گاوها مکمل می دهیم، گوساله ها عملکرد بهتری دارند. در مطالعاتی که در ایالت نبراسکا و در ایالت اورگن داشتم نشان داده شده است که می توانیم تنها با کمک تغدیه ، وزن زمان از شیر گرفتن را افزایش دهیم و سلامت گوساله را بهبود بخشیم و بدین وسیله زمانی که گوساله در رحم گاو است، گاو را مدیریت کنیم». اگر گاو در وضعیت سلامت و وضعیت بدنی خوبی باشد و کلستروم آن بهینه باشد، گوساله شروع زندگی بهتری خواهد داشت.
وی ادامه داد: « مطالعه دیگری که انجام داده ایم در این باره است که در چه دوره ای از بارداری ، وضعیت بدنی گاو بهبود می یابد. کمی بعد از زایمان، گله را به چند گروه تقسیم بندی می کنیم. یکی از گروه ها، گاوهایی هستند که نمره وضعیت بدنی آن ها 4.5 است (زیرا بسیاری از گاوهای گله در آن زمان نمره 4.5 داشته اند). آن ها به هر طریقی در طول بارداری تا زمان زایمان این گروه را در نمره وضعیت بدنی 4.5 نگه می دارند. بعضی از گاوها نمره وضعیت بدنی 6 داشتند و این گروه نیز در طول بارداری در همین وضعیت نگه داشته شدند.»
بونرت گفت: «ما گاوها را در سه گروه تقسیم بندی کردیم. یکی از گروه ها برای رسیدن از نمره وضعیت بدنی 4.5 به نمره 6 در پایان سه ماهه اول سال مدیریت شدند و سپس برای ادامه بارداری در همان وضعیت نگه داشته شدند. گروه دیگر تا شروع سه ماهه دوم سال در نمره 4.5 نگه داشته شدند و سپس به نمره 6 رسیدند. گروه دیگر را نیز تا شروع سه ماهه سوم در نمره 4.5 نگه داشتیم و تا زمان زایمان به نمره 6 رساندیم».
این گروه ها در مراحل مختلف بارداری ، مدیریت تغذیه متفاوتی داشتند. بونرت اظهار داشت: «در مقایسه با گاوهایی که در تمامی زمان ها نمره 4.5 و 6 داشتند، گروه هایی که در طول سه ماهه دوم یا سوم به نمره 6 رسیدند ، گوساله های سنگین تری در زمان از شیر گرفتنشان داشتند. این امر نشان می دهد که ظاهرا در بعضی از مواقع ، افزایش مواد مغذی برای گاوها در طول سه ماهه دوم یا سوم بارداری، مزایای بهتری برای گوساله ها در افزایش وزن آن ها دارد.»

 

برای مشاهده خبر ” نکات کیفیت پوسته تخم مرغ ( قسمت دوم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یازده =