واردات میلیارد دلاری صنعت مرغ

واردات میلیارد دلاری صنعت مرغ

واردات میلیارد دلاری صنعت مرغ

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید از ذائقه ایرانی شکل گرفته، همانند یک بنای تاریخی مراقبت کرد، گفت: در حالی که تصور می‌شود دارای صنعت مرغداری هستیم، ولی سالانه ۳.۵ میلیارد دلار واردات داریم.
سورنا ستاری با بیان اینکه ما تصور می‎‌کنیم صنعتی به نام مرغداری در کشور داریم، افزود: این در حالی است که سالانه ۳.۵ میلیارد دلار واردات در این صنعت داریم؛ چرا که این صنعت نیاز به جیره غذایی چون “ذرت” و “کنجاله” دارد که تولید آن در کشور متناسب با صنعت کشاورزی ما نیست.
وی با تاکید بر اینکه آنزیم‌ها و واکسن‌های مورد نیاز صنعت طیور نیز وارداتی است، اظهار کرد: ما برای تولید این محصولات ابتدا باید ماده اولیه را وارد کنیم، بعد به حوزه تولید وارد شویم.
ستاری با بیان اینکه این وضعیت در صنعت لبنیات نیز حاکم است، خاطر نشان کرد: بخشی که نیاز به تکنولوژی داشته باشد، ما وارد نشده‌ایم و فکر می‌کنیم که کارخانجات بسیار پیشرفت،ه داریم ولی در این صنایع گلوگاه‌هایی وجود دارد که با اعمال تحریم‌ها علیه کشور خود را نشان داد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با تاکید بر اینکه در حوزه استارترها نیز ایران دارای قدمت ۵ تا ۶ هزار ساله است، یادآور شد: در هر روستا و شهری که وارد شویم، مشاهده خواهیم کرد که تیپ لبنیات خاص خود را دارد و استارترهای خود را به صورت سنتی تولید و استفاده می‌کند.
از این رو مشاهده می‌شود در سراسر کشور بر اساس تنوع قومیتی انواع مختلفی از پنیرها تولید می‌شود و ذائقه‌ای که ایجاد شده سابقه صدها ساله دارد و فرهنگ غنی در این حوزه شکل گرفته است.
زمانی که قرار بود استاندارد نوشیدنی دوغ تدوین شود، تنها دو کشور ایران و ترکیه با این نوشیدنی آشنا بوده اند.

معاون علمی رییس جمهوری ذائقه ایرانی ایجاد شده را همانند یک بنای تاریخی دانست که باید از آن مراقبت شود، تاکید کرد: ما استارترهای بومی خودمان را داریم و این شرکت دانش بنیان با مطالعات فراوانی که در این حوزه انجام داده، محصولاتی عرضه کرده و این همان نوآوری است که باید به این صنعت تزریق شود.

ایران صنعت عظیمی در حوزه لبنیات دارد ، این نوآوری‌ها نشان می‌دهد که باید بتوانیم از بانک ذائقه که در طول سالیان گذشته در کشور ایجاد شده است، برای توسعه اشتغال زایی و نوآوری استفاده کنیم.
ایشان ابراز امیدواریم کرد که این رونمایی شروعی برای ارائه نوآوری‌های بیشتر از سوی سایر شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله در حوزه پروبیوتیک‌ها باشد.
رییس بنیاد ملی نخبگان حوزه پروبیوتیک‌ها را یک حوزه مغفول مانده در کشور توصیف کرد و گفت: این حوزه جای تحقیقات بسیاری دارد؛ چرا که چه در حوزه آبزیان و چه در حوزه انسان بازار عظیمی در کشور موجود است.
این اکوسیستم نوآوری که در حوزه بیوتک شکل گرفته، بخشی از تکنولوژی است که مغفول مانده و خوشحالم که یکی از شرکت‌های دانش بنیان بزرگ به آن وارد شده و از سرمایه گذاری که در آن صورت گرفته، مشوقی باشد برای سایر شرکت‌ها که به این حوزه وارد شوند.
برای مشاهده خبر ” اتهام غیر کارشناسی به مرغداران ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =