واکسینه 31 هزار راس دام مقابل طب برفکی

بیش از 31 هزار راس دام علیه تب برفکی در خوی واکسینه شد

ارومیه-سرپرست شبکه دامپزشکی خوی : 31 هزار و 262 راس دام سبک و سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد.

مجتبی منصوری افزود: واکسینه دام از تعداد 23 هزار و 298 راس دام سبک و هفت هزار و 964 راس دام سنگین است.
وی ادامه داد: بیماری تب برفکی به عنوان یک بیماری بومی کشور محسوب می شود و سازمان دامپزشکی اقدام های زیادی را برای کنترل این بیماری انجام داده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر طرح مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی در مناطق مختلف شهرستان خوی ادامه دارد.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این بیماری و لزوم پیشگیری از آن، مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی و ترویج و آموزش دامداران در اولویت برنامه های واحد مبارزه این شبکه قرار دارد.
سرپرست شبکه دامپزشکی خوی افزود : افت شدید تولید شیر و گوشت، کاهش زایش، تلفات در گوساله ها به همراه هزینه بالای درمان از جمله خسارت های اقتصادی این بیماری به دامداران است.
رعایت ضوابط بهداشتی در ورود و خروج، حمل و نقل، نگهداری و تغذیه دام، رعایت ضوابط بهداشت فردی از جمله پوشیدن چکمه، لباس کار توسط کارگران و تعویض لباس در جابجایی های بین دامداری ها و واکسینه دام ( واکسیناسیون ) به موقع دام ها در کنترل این بیماری بسیار موثر است.
وی ادامه داد: همراهی دامداران این شهرستان در مایه کوبی برای بیماری های مختلف بسیار خوب بوده و اطلاع رسانی های صورت گرفته آگاهی آنان را در خصوص اهمیت واکسینه دام ( واکسیناسیون ) بسیار بیشتر کرده است.
آذربایجان غربی دارای 9 میلیون واحد دام اعم از سبک و سنگین و انواع طیور و ماکیان است.
مرزی بودن استان و واقع شدن در کریدور مهاجرتی پرندگان باعث شده است تا دام ها و طیور استان بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند و نیازمند توجه و نمونه برداری مستمر باشند.
همه ساله جمعیت دام های سنگین در چهار نوبت و دام های سبک در یک نوبت علیه بیماری تب برفکی در استان مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.
ایمن سازی تعداد 235 هزار راس دام در فاز اول، 240 هزار راس دام در فاز دوم و 207 هزار راس دام در فاز سوم اجرای این طرح در سال گذشته انجام شد و پوشش 51 درصدی ایمن سازی علیه این بیماری تحقق یافت.
تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام های اهلی و حیات وحش دیده می شود و می تواند خسارت اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری، دامداران و روستائیان وارد کند.
تلفات این بیماری در دام های بالغ کم و بندرت اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد و از همه مهمتر خسارت بسیار شدید اقتصادی و تبعات اجتماعی ناشی از کاهش تولیدات دامی و کاهش بهره وری دام است.

برای مشاهده خبر ” کنترل بیماری حاد پرندگان ” کلیک نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − ده =