پیشگیری بیماری های تنفسی با واکسن دوگانه آنفولانزا و برونشیت

پیشگیری بیماری های تنفسی با واکسن دوگانه آنفولانزا و برونشیت

تحقیقات نشان داده برنامه های واکسیناسیونی که شامل هر دو واکسن آنفولانزای مرغی و برونشیت عفونی هستند در پیشگیری از بیماریهای تنفسی بسیار مؤثرند
چکیده مطالب
پس از اولین گزارش از بروز ویروس انفولانزای مرغی H9N2 در مراکش، کنترل بیماری های تنفسی بسیار سخت تر شد چرا که عمدتاً این بیماری با بیماری برونشیت عفونی همراه می شد.
هدف از این مطالعه برآورد و ارزیابی میزان اثرپذیری از 3 برنامۀ واکسیناسیون مختلف بر پایۀ واکسن های دوگانه نیوکاسل + انفولانزای مرغی با ویروس H9N2 ، واکسن های زنده  برونشیت عفونی H120 و B793 با سویۀ CR88 برای مقابله با بیماری های مسری مراکش یعنی انفولانزای مرغی با ویروس H9N2 و برونشیت عفونی می باشد. ما با پی گیری 10 روزه برای وجود علائم بالینی مانند نشانه های تنفسی ، مرگ و میر و تراوشات نای میزان کارایی این برنامۀ واکسیناسیون را بر پایۀ تکنیک آزمایشگاهی RT-PCR ارزیابی کردیم .
نتیجه حاکی از اهمیت کاربرد برنامۀ کامل واکسیناسیون برونشیت عفونی بود چرا که گروهی که برنامۀ واکسیناسیون ترکیبی : واکسن زندۀ برونشیت عفونی H120 + واکسن زندۀ برونشیت B793 سویۀ CR88 + واکسن غیرفعال H9N2 را دریافت کردند علائم بالینی کمتری نشان دادند و تراوشات ویروسی انفولانزا و برونشیت کمتری داشتند.
مقدمه
صنعت مرغداری مراکش در سال 2016 میلادی اولین شیوع انفولانزای مرغی با ویروس H9N2 را تجربه کرد که تأثیر چشمگیری بر روی سلامت و بازدهی تمامی گونه های طیور این کشور گذاشت. به منظور مقابله با این بیماری، مرغداران سطح بیوسکیوریتی واحدهای مرغداری خود را افزایش و واکسیناسیون را انجام دادند. وضعیت در واحدهای مرغ مادر، تخمگذار، و پرورش بوقلمون به ثبات رسید اما مدیریت بیماری های تنفسی در مرغ های گوشتی بسیار سخت شد و مرگ و میر همچنان ادامه داشت. دلیل این وضعیت، پائین بودن بیوسکیوریتی در فارم های گوشتی و برنامۀ ناقص واکسیناسیون به ویژه برای مقابله با ویروس برونشیت بود.
هدف ما از ارائۀ این مطالعه این است که تأثیر استفاده از برنامۀ واکسیناسیون ترکیبی واکسن برونشیت H120 + واکسن زندۀ B793 سویۀ CR88 به همراه واکسن غیر فعال H9N2 را در مقایسه با برنامۀ واکسیناسیونی که تنها از واکسن H120 به همراه واکسن غیر فعال H9N2 (واکسیناسیونی که بیشترین استفاده را در مراکش دارد) استفاده می شود را نشان دهیم.

این مقاله ادامه خواهد داشت . . .

 

برای مشاهده مقاله ” سالامونلا یکی از بیماری های بلدرچین ” لطفا کلیک نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + یازده =