کاهش بیماری های دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور

کاهش بیماری های دامی

فرمود : با اقدام های بهداشتی و ایمنی انجام شده، در چهار ماهه نخست امسال ابتلا به انواع بیماری دامی تب برفکی، هاری، تب مالت، سیاه زخم (شاربون)، لمپی اسکین نسبت به مدت مشابه پارسال 38 % کاهش بیماری های دامی یافته است .
علیرضا رفیعی پور روز چهارشنبه  درباره آخرین وضعیت کاهش بیماری های دامی در سال جاری افزود: بروز این بیماری های مشترک بین انسان و دام در سال گذشته نیز نسبت به سال قبل از آن (95) کاهش 22 درصدی ثبت کرد.
سال گذشته تعداد مبادی ورودی گوشت قرمز از پنج کشور به ۴۲ کشور افزایش یافت و کشورهای اروپایی و برخی کشورهای آسیایی به همراه روسیه و ترکیه توانستند به ایران گوشت صادر کنند.
وی با اشاره به اینکه قاچاق دام زنده از کشور منجر به کمبود دام و افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شده است، اضافه کرد : به دلیل برخی مناسبت ها از جمله عید سعید قربان ممکن است دام زنده از مرزهای دریایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق شود که با توجه به دشواری انجام این کار، حجم این قاچاق نمی تواند قابل توجه باشد.
رفیعی پور با اشاره به اینکه صادرات دام از کشور همچنان ممنوع است، ادامه داد: مجوز صادرات هیچ دامی از کشور به جز دام مولد که به افغانستان صادر می‌شود، نداریم.با توجه به اخبار گذشته ، بیماری آنفلوانزای پرندگان تحت کنترل است .

رئیس سازمان دامپزشکی کشور : با اینکه سال گذشته طغیان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان علاوه بر تلاطم هایی در تولید، توانست برای صنعت طیور نگرانی هایی ایجاد کند، این بیماری اکنون تحت کنترل است.
رفیعی پور یادآور شد: از اواخر سال گذشته ستاد اجرایی مبارزه با بیماری آنفلوانزای مرغی اقدام های بهداشتی، آموزشی و ترویجی را در دستور کار قرار داد که واکیسناسیون پرندگان یکی دیگر از اقدام های کنترلی است.
ایشان اضافه کردند : برای واکسیناسیون مرغ های تخمگذار کشور سالانه به 100 تا 150 میلیون دُز واکسن نیاز است که در این زمینه کمبودی نداریم.
به گفته ایشان ، تاکنون این واکسن در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم و اصفهان توزیع شده است.
ایشان از ورود واکسن آنفلوانزای پرندگان به کشور خبر داد و گفت: 35 میلیون دُز واکسن تا 22 مرداد ترخیص می شود و قرار است 10 میلیون دُز واکسن آنفولانزای پرندگان نیز وارد کشور شود.
ایشان ادامه دادند : با توجه به اقدام هایی که امسال در حوزه بهداشتی، قرنطینه ای و واکسیناسیون هدفمند مرغداری های تخم گذار کشور در حال انجام است، انتظار می رود شاهد طغیان بیماری آنفلوانزای پرندگان نباشیم.
برای مشاهده خبر ” هیچ نمونه ای از آنفولانزا در قم نیست ” لطفا کلیک نمایید .
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =