سبوس و اهمیت آن در زندگی

سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت چهار

سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت چهار

 

 

آردک برنج

آردک برنج  حاصل تراشیده شدن لایه رویی برنج  میباشد (درصد برنج و تراشه های برنج در این نوع سبوس زیاد بوده) که بسیار چربتر و نرم تر از سبوس برنج دوبار کوب می باشد. چربی این نوع سبوس به حدی زیاد است که وقتی آن را در دست مچاله میکنید این سبوس به هم می چسبد.آزمایشات نشان می دهد که ارزش غذایی آردک برنج و سبوس گندم تقریبا برابر بوده و بلاوه به دلیل قیمت مناسب و مقرون بصرفه تر در جیره ی غذایی دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد طی تحقیقات انجام شده بر روی گاوهای شیرده نتایج نشان می دهد که میزان شیری گاوهایی که از آردک برنج استفاده می کنند با شیر گاوهایی که از سبوس گندم استفاده می کنند برابر است.

سبوس مخلوط یا ترکیبی

شامل  سبوس آردک 30%و سبوس دوکوب کامپیوتری70% است، در واقع این نوع سبوس محصول دستگاههای مدرن شالیکوبی است. در این نوع سبوس دانه های ریز برنج نیز وجود دارد و به عنوان جایگزین کمکی سبوس  گندم مورد استفاده قرار می گیرد

سبوس دوکوب سنتی(سبوس برنج درشت )

 این سبوس از لایه  بیرونی برنج با استفاده از دستگاه های قدیمی تشکیل شده که با توجه به روش تولید به انواع کامپیوتری و سنتی تقسیم می گردد این نوع از سبوس اگر چه ارزش غذایی بالایی ندارد اما با توجه به قیمت پایین ان مورد توجه جیره نویسان و کارخانه های خوراک سازی دام و طیور قرار می گیرد.
برای مشاهده مقاله ” سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت سوم ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
سبوس و اهمیت آن در زندگی

سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت سوم

سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت سوم

سبوس برنج یکی از تغذیه و جیره غذایی های پرورش دام در سالهای گذشته و حال در شمال کشور است، که بعد از جدا کردن پوسته برنج از برنج بدست میاید. این پوسته بعد از جداشدن از برنج منبع ارزشمندی برای جیره غذایی انواع دام سنتی و صنعتی میتواند باشد. البته هنوز خیلی از پرورش دهنده های دام و همینطور پرورش دهنده های طیور از این منبع ارزشمند غذایی اطلاعی ندارند. گرچه سالیان سال هست که این جیره غذایی در شمال کشور ایران برای پرورش انواع دام استفاده میشود ولی دیگر مناطق کشور کمتر اطلاعی در این زمینه ندارند. بعد از جدا کردن پوسته از برنج حداقل چهار نوع سبوس برنج از شالی برنج بدست میاید :
1) سبوس دوکوب کامپیوتری(مدرن)
2) آردک برنج
3) سبوس مخلوط یا ترکیبی
4) سبوس دوکوب سنتی(سبوس برنج درشت یا شلتوک برنج)
سبوس دوکوب کامپیوتری
پوسته خورد شده برنج که برای استفاده در جیره غذایی دامداری ها و مصارف غیر غذایی نیز استفاده میشود که بدون خورده های برنج میباشد. برای استفاده از سبوس دوکوب در جیره غذایی دام باید آنر به تنهایی یا با انواع دیگر خوراک های دام مثل سبوس گندم به جیره غذایی اضافه کرد.از نظر قیمت نیز بسیار قیمت مناسبی نسبت به خوراک های دیگر دام دارا میباشد.
برای مشاهده مقاله ” سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت دوم ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
سبوس و اهمیت آن در زندگی

سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت دوم

سبوس و اهمیت آن در زندگی قسمت دوم

 

انواع کاربرد سبوس برنج:
مصارف صنعتی
مصارف دامی ( Livestock ) ، مرغداری ( Aviculture ) ، آبزیان ( Aquatic ) و …
مصارف دارویی
مرطوب کننده طبیعی پوست،تقویت و افزایش رشد مو، بدنسازی، درمان دیابت و قند خون،کلسترول خون و قلب،سرطان،…
خوراک دام و طیور
در ایران نیز از قرن‌ها قبل کشت برنج انجام می‌شده و در نقاطی از کشور مثل خطه شمالی به‌عنوان قوت اصلی مردم شناخته می‌شود اما در حالت کلی برنج در ایران پس از گندم به‌عنوان دومین قوت مردم ایران شناخته می‌شود. خوشبختانه ایران یکی از موفق‌ترین و باسابقه‌ترین کشورهای دنیا در زمینه تولید برنج می‌باشد و انواع رقم‌های بومی برنج در ایران تولید می‌شوند. این مسائل در کنار هم باعث شده‌اند که کشاورزان ایرانی با انواع روش‌های کشت و فرآوری برنج آشنا باشند و محصولات جانبی مختلفی از آن تهیه کنند که یکی از آن‌ها سبوس برنج است.سبوس برنج محصولی است که در حین عملیات تکمیلی برنج به دست می‌آید. برنج یکی از غلات کامل است که دارای مواد و ویتامین‌های مختلفی می‌باشد و اکثر این مواد در پوسته برنج قرار دارند. متأسفانه به دلیل اجرای عملیات تکمیلی و تهیه برنج سفید، لازم است پوسته‌های برنج گرفته شوند که این موضوع باعث از دست میزان قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد موجود در برنج می‌شود. البته این کار به معنای نابودی ویتامین‌های برنج نیست و پوسته‌ای که از عملیات تکمیلی برنج گرفته می‌شود به‌عنوان سبوس قابلیت مصرف دارد؛ و می‌توان آن را به شکل‌های مختلف مورداستفاده قرار داد.
برای مشاهده مقاله ” سبوس و اهمیت آن در زندگی ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
سبوس و اهمیت آن در زندگی

سبوس و اهمیت آن در زندگی

سبوس و اهمیت آن در زندگی

سبوس یکی از محصولات جانبی غلات به شمار می‌رود که معمولاً از طریق پوست‌گیری اولیه و یا انجام عملیات تکمیلی بر روی غلات به وجود می‌آید. برنج، گندم و جو سه غلات مهمی هستند که تقریباً همه مردم دنیا به‌صورت منظم از آن‌ها استفاده می‌کنند. برنج پس از گندم به‌عنوان دومین قوت اصلی بسیاری از مردم دنیا به شمار می‌رود که به‌صورت مستقیم و یا در قالب محصولات تکمیلی تولید می‌شود این محصول دارای مواد و ویتامین‌های مهمی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ویتامین‌های گروه ب، ویتامین ای، پانتوتنیک اسید، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم و غیره اشاره کرد سبوس برنج به‌عنوان یک ماده غذایی و منبعی غنی از مواد موردنیاز بدن به شمار می‌رود و ازآنجایی‌که سطح کیفی و ارزش غذایی بشر امروزی تا حدود زیادی افت کیفیت داشته‌اند، درنتیجه لازم است ویتامین‌های موردنیاز بدن از طریق مواد دیگر تأمین شوند، در غیر این صورت عارضه‌های مختلفی در بدن بروز می‌کنند. به همین دلیل ما در ادامه متن به معرفی انواع سبوس و مزایا و ویژگی آن‌ها می‌پردازیم.
ما در این مقاله قصد داریم در مورد انواع سبوس برنج مطالبی ارائه کرده و اهمیت مصرف آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس توصیه می‌شود برای آشنایی با انواع سبوس و ویژگی‌های آن‌ها با ادامه این متن همراه شوید.
برای مشاهده مقاله “ نسل جدید مکمل خوراک طیور ( قسمت سوم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
نسل جدید مکمل خوراک طیور

نسل جدید مکمل خوراک طیور ( قسمت سوم )

نسل جدید مکمل خوراک طیور ( قسمت سوم )

 

 

یک فناوری واجب و ضروری
نسل ابتدایی فیتوژنیک ها بر پایۀ مخلوط کردن چند گیاه یا عصاره های روغنی بود. اما این نوع مصرف، با محدودیت های اعمال شده بر روی تولید خوراک مدرن همخوانی نداشت. به دلیل تأثیرات محیطی در طول نقل و انتقال و جابجایی، ذخیره و غیره ممکن است تغییرات در ساختار مولکولی به وجود آید که تأثیر مطلوب و مورد نظر را دیگر بر روی سلامت حیوان بجا نخواهد گذاشت.
فناوری های حفاظتی به منظور حفظ کیفیت استاندارد محلول های گیاهی یا فیتوژنیک ها به وجود آمدند. انواع مختلف روکش ها، کپسول سازی یا در پوشینۀ کپسولی قرار دادن محصولات همگی به منظور حفظ کیفیت محصول و تأثیر مثبت آن بر روی حیوان پدید آمدند.
اخیراً یک شرکت مبحث جدید کپسول کردن فیتوژنیک ها + فیکوژنیک ها را عنوان کرد. این نوآوری علاوه بر تأثیر چشمگیری که بر روی عملکرد حیوان دارد ماندگاری این خاصیت را هم افزون می کند.
نسل جدید فیتوژنیک ها؛ ارتقاء سلامت و ماندگاری
آزمایش های متعددی صورت گرفت تا نسل جدید فیتوژنیک ها را به صورت کپسول شده و بر پایۀ فرمول نویسی شفاف فیتوژنیک ها و فیکوژنیک ها ارائه دهد. یکی از این آزمایشات در دانشگاه برلین صورت گرفت و اثربخشی دو محلول موجود در بازار را این بار به صورت کپسول فیتوژنیک، و کپسول فیتو + فیکو ژنیک مقایسه کرد.
تأثیرات آنها را بر روی بازدهی طیور و قابلیت هضم خوراک در 21 روزگی مقایسه شد. محققین دریافتند که این کار نه تنها هضم مواد مغذی را افزایش می دهد (چربی و پروتئین و نشاسته) بلکه قدرت هضم مواد معدنی (کلسیم، فسفر) را نیز افزایش می دهد (نمودار1). اما محلول های سابق در مقایسه، تنها قابلیت هضم برخی مواد مغذی / معدنی را داشتند که کمتر از این محصولات جدید بود.
نسل جدید مکمل های گیاهی به بازار خوش آمدید!

از آنجائیکه عصاره های گیاهی 30 سال هست که به بازار راه یافته اند بنابراین همگان از مزایا و اثربخشی آنها بر روی سلامت روده آگاهی دارند.
در حال حاضر نسل دوم مکمل های گیاهی به بازار می آیند که بر اساس استاندارد جدید جایگزین نسل قبل خواهند شد. شاید این فرصت خوبی برای جیره نویسان، فرمول نویسان و کارشناسان تغذیه باشد که حتی بیشتر از گذشته در راه فناوری های پایدار سرمایه گذاری کنند و برای مشتریان خود هر چه بیشتر ارزش و بها قائل گردند.
برای مشاهده مقاله “ نسل جدید مکمل خوراک طیور ( قسمت دوم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
نسل جدید مکمل خوراک طیور

نسل جدید مکمل خوراک طیور ( قسمت دوم )

نسل جدید مکمل خوراک طیور ( قسمت دوم )

بهبود ساختار روده نسل جدید مکمل خوراک طیور ( قسمت دوم )
برخی مواد طبیعی منجر به تحریک برای تولید مخاط و تکثیر سلول های غشاء مخاطی می شوند و در نتیجه منجر به انسجام ساختار روده می شوند.
فیتوژنیک ها مواد گیاهی هستند که ممکن است از قسمت های مختلف گیاه (برگ ، بذر ، ریشه) و همچنین به روش های مختلف حاصل شوند از آسیاب کردن ساده و مخلوط کردن مواد تا روش های پیچیده تری مثل تقطیر و غیره. بنابراین می توانند تأثیرات و خواص متفاوت بر روی حیوان بجا بگذارند و نیز ماندگاری متفاوتی هم داشته باشند.
فیتوژنیک ها و فیکوژنیک ها
فیتوژنیک ها در تغذیۀ حیوان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند؛ جلبک های دریایی را می توان یکی از مکمل های فیتوژنیک دانست که تأثیر بسزایی در سلامت حیوان دارد. علف های دریایی دسته بندی های بزرگ و متنوعی دارند من جمله جلبک های قهوه ای (فئوفیت ها) ، جلبک های قرمز (رودوفیت ها) ، و جلبک های سبز (کلروفیسه).
پیوسته در مطالعات اذعان شده که جلبک ها منبع مواد مغذی هستند، علف های دریایی حاوی مولکول های بیو اکتیو (فعال زیستی) هستند و از خواص پریبیوتیک ، آنتی اکسیدان ، ضد التهابی و تعدیل کنندۀ سیستم ایمنی برخوردار می باشد.
محققین بر روی ترکیبات این مواد گیاهی تحقیقاتی به عمل آوردند و اثرات مفید فیزیولوژی آنها را بررسی کرده اند که از قرار زیر می باشد:
•پلی فنول های طبیعی نظیر فلوروتانین ، توکوفرول ، بروموفنول (آنتی اکسیدان فعال)
•پلی ساکاریدهای سولفاته (بالا برندۀ ایمنی بدن)
•رنگدانه های طبیعی (برای بهبود رنگ زرده / رنگ گوشت)
•پلی ساکاریدهای پیچیده (با خاصیت پریبیوتیک)
به طور خلاصه، فیکوژنیک ها قرار نیست جایگزین فیتوژنیک ها باشند.
برای مشاهده مقاله ” نسل جدید مکمل خوراک طیور ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
نسل جدید مکمل خوراک طیور

نسل جدید مکمل خوراک طیور

نسل جدید مکمل خوراک طیور

 

ازار فیتوژنیک ها یا محصولات گیاهی در اواخر دهۀ 80 میلادی ظهور کرد و در دهۀ گذشته رونق چشمگیری داشت. در واقع می توان آنها را به عنوان فناوری های نوین، پیشرفته و شفاف شناخت.
نوآوری شفاف و عیان
به دنبال ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک ها برای پرورش طیور در برخی کشورهای دنیا، کارشناسان تغذیه به فکر استفاده از مکمل های گیاهی افتادند تا عملکرد مرغ گوشتی را همانند آنتی بیوتیک ها بالا ببرند. اما محققین بعدها بیشتر متوجه خواص مکمل های گیاهی شدند به عنوان مثال تأثیر مثبتی که بر روی سلامت ، قابلیت هضم ، و میکرو ارگانیسم های رودۀ حیوان بجا می گذارند.
تاکنون می توان خواص فیتوژنیک ها را به طور خلاصه به شرح زیر عنوان کرد:
•تعدیل و تنطیم عملکرد میکروارگانیسم ها
بسته به میزان دوز دریافتی، برخی فراورده های گیاهی بر روی باکتری های مفید روده ای چندان تأثیری نمی گذارند اما مانع از رشد و شدت عوامل بیماریزا می گردند.
•تحریک عمل هضم
برخی محصولات گیاهی با افزایش فعالیت آنزیم های هضم و تأثیر بر روی قدرت جذب در سلول های مخاطی، میزان هضم و جذب مواد مغذی را بالا می برند.
•تنظیم واکنش های سیستم ایمنی
برخی مولکول ها با تنطیم تولید سیتوکین  از ماکروفاژها ، التهابات را تحت کنترل در می آورند و به ایمنی لازم دست می یابند.
برای مشاهده مقاله ” راهکاری برای ماستیت گاو شیری ( قسمت دوم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
راهکاری برای ماستیت گاو شیری

راهکاری برای ماستیت گاو شیری ( قسمت دوم )

راهکاری برای ماستیت گاو شیری ( قسمت دوم )

در ماستیت التهاب به وجود آمده در بافت پستانی موجب تغییرات بیوشیمیایی در ترکیبات شیر می شود. بهترین تست برای تشخیص ماستیت بالینی تست شمارش سلولی (SCC) است که ارتباط مستقیم با وجود عفونت در بدن دارد. تغییرات التهابی و هر گونه افت کیفیت شیر با SCC شروع و مشخص می گردد حتی با مقدار بسیار کم 100.000 سلول در هر میلی لیتر. اگر چه مقدار آن متفاوت است و به عوامل متعدد بستگی دارد اما SCC > یا مساوی 200.000 cell/Ml نمایانگر عفونت و ابتلا به ماستیت است.
درمان های گیاهی در درمان ماستیت مؤثر بوده و حداقل مزیت آن اینست که عوارض جانبی بجا نمی گذارد.
داروی گیاهی Recomast یک ترکیب گیاهی است که اثرات آنتی باکتریایی، ضد التهابی، تسکین دهندۀ درد، و تنظیم کنندۀ سیستم ایمنی دارد. این داروی گیاهی سیستم ایمنی پستان را تقویت کرده و به بهبود سریع غدد شیری کمک می کند. به خاطر خاصیت بازدارنده و پیشگیری کنندۀ آن و همچنین خاصیت درمانی که دارد به همراه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می شود.
چگونه Recomast بیماری ماستیت را درمان می کند؟
ترکیباتی مثل بربرین، تینوسپورین، لاکتون های دیترپنوئیدی، و مشتقات گلیکوزید و کورکومین از پستان در مقابل عوامل بیماریزا محافظت کرده و از پیشروی بیماری جلوگیری می کنند. Recomast با پیشگیری از بیشتر شدنِ سیتوکین های پیش التهابی و عوامل نکروزی به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند. درد و تورم و ترشحات ناشی از التهاب را برطرف می سازد و به بهبودی سریع تر کمک می کند.
همچنین Recomast حاوی سویه های لاکتوباسیلوس پروبیوتیک است که بر روی تنظیم سیستم ایمنی تأثیرگذار است.
مواد معدنی و نوکلئوتیدهای موجود در آن با حفظ لایۀ کراتین از ورود عوامل بیماریزا به پستان جلوگیری می کنند. ترکیب نوکلئوتیدها در بازسازی سلول های جدید که بر اثر عفونت از بین رفته اند، نقش دارند و بدین ترتیب به بهبودی سریع تر کمک کرده و از فیبروز جلوگیری می کند.
بنابراین ترکیب گیاهی Recomast را به دلایل زیر می توان مفید دانست:
-بازسازی سریع تر بافت تولید کنندۀ شیری
-بهبود کیفیت شیر ظرف 3 تا 5 روز
-درد و تورم و علائم بالینی را کاهش می دهد.
-استرس شیردهی را کاهش می دهد و منجر به ارتقاء ایمنی پستان گاو به دنبال زایمان می گردد
-با درمان های آنتی بیوتیکی هیچ مداخله ای ندارد و برای مصرف حیوان نشخوارکننده است.

برای مشاهده مقاله ” راهکاری برای ماستیت گاو شیری ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
راهکاری برای ماستیت گاو شیری

راهکاری برای ماستیت گاو شیری

راهکاری برای ماستیت گاو شیری

ماستیت گاوی همان التهاب غدد پستان در گاو شیری است که معمولاً در واکنش سیستم ایمنی به حملۀ باکتریایی در کانال نوک پستان اتفاق میفتد و دلایل آن هم متعدد است؛ می تواند حاصل میکروارگانیسم های بیماریزا در فارم باشد، یا به دنبال زخم های ناشی از داروها و مواد شیمیایی ، یا سرد و گرم شدن هوا بر روی پستان حیوان به وجود آید.
ماستیت بالینی که نوعی التهاب در واکنش به عفونت است و به دنبال آن شیر گاو به وضوح دچار تغییراتی (مثل تغییر رنگ و یا وجود لخته های فیبرین در شیر) می شود. با طولانی تر شدن التهاب، تغییراتی در پستان ظاهر می شود(قرمز شدن پستان، تورم، درد، و گرم شدن آن).
ماستیت بالینی عموماً نوعی درگیری یا بیماری فاقد نشانه های واضح ظاهری (مثل تب و بی اشتهایی) است . چنانچه التهاب و عفونت طولانی شود و به مدت حداقل 2 ماه با حیوان بماند بیماری مزمن می گردد.

از آنجاییکه بیماری ماستیت موجب کاهش تولید شیر، یا شیر بی کیفیت ، افزایش معدوم سازی گاو بیمار و نیز بالا بردن هزینه های لازم برای درمان می شود برای دامدار خسارت های مالی زیادی به دنبال دارد. خسارات مالی سالانه ناشی از ماستیت در هند ، ایالات متحد ، انگلستان و جهانی به ترتیب 1.1 میلیارد دلار، 2 میلیارد دلار، 371 میلیون دلار و 35 میلیارد دلار برآورد شده است.

باکتری عامل بیماری ماستیت شامل باکتری گرم منفی و گرم مثبت می باشد. به دلیل مقاومت میکروبی، لازم است تا راهکارهای جایگزینی برای درمان ماستیت یافته شود. به علاوه، آنتی بیوتیک ها بر روی شیر اثرات جانبی به جا می گذارند که بر روی سلامت انسان اثرگذار است.
برای مشاهده مقاله ” تشکیلات تخم مرغ ( قسمت پنجم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
تشکیلات تخم مرغ ( قسمت اول )

تشکیلات تخم مرغ ( قسمت پنجم )

تشکیلات تخم مرغ ( قسمت پنجم )

 

2- امولسیون کننده(EMULSIFIER): لسیتین موجود در زرده تخم مرغ خاصیت امولسیون کننده دارد. یعنی از جدا شدن مخلوط آب و روغن جلوگیری میکند. (مثلا در تهیه مایونز)
3- کف کنندگی(FOAMING): هنگامی که تخم مرغ زده میشود هوا میان آن محبوس گردیده و کف میکند. در واقع مولکولهای هوا در میان پروتئینهای  تخم مرغ احاطه میگردند.
نکته:زدن زیاد تخم مرغ باعث گشوده شدن مارپیچ پروتئین و اندکی منعقد شدن آن میگردد.
نکته:بهترین دما برای کف کردن حداکثر تخم مرغ 14 درجه سانتی گراد است.
نکته: هرچه زمان زدن تخم مرغ طولانی تر گردد حجم و پایداری کف بیشتر میگردد. اما زدن خیلی زیاد پف و کف را کاهش میدهد.
نکته:آب کف حاصل از زدن تخم مرغ را افزایش اما پایداری آن را کاهش می دهد.
نکته:روغن باعث کاهش خاصیت کف کنندگی تخم مرغ میگردد.
نکته:نمک پایداری کف حاصل از زدن تخم مرغ را کاهش میدهد.
نکته:زرده حجم کف حاصل از زدن تخم مرغ را کاهش میدهد.
4- پیوند دهنده (BINDING): تخم مرغ با انعقاد خود طی پخته شدن اجزای مواد غذایی را به یکدیگر متصل میکند.
5- ور آورندگی (هوادهی) (LEVEANING): تخم مرغ زده شده حاوی هوا میباشد. از آنجایی که پروتئین خاصیت ارتجاعی دارد، این حبابهای هوا پس از حرارت دیدن میتوانند منبسط گردند.
6- عامل غلیظ کننده (THICKENING): مثلا در تهیه سسها.
7- لعاب (GLAZE): روی شیرینی و یا نانها استفاده میگردد. (سفیده، زرده و یا تخم مرغ کامل)
8- به غذاها طعم و رنگ میدهد.
9- بهترین و غنی ترین منبع پروتئین محسوب میگردد.
میزان مجاز مصرف تخم مرغ چه تعداد است؟
مصرف 4-3 تخم مرغ در هفته مجاز میباشد.
حساسیت به تخم مرغ چیست؟
برخی افراد به زرده و یا سفیده تخم مرغ آلرژی دارند و بایستی مواد غذایی دیگری را جایگزین تخم مرغ کنند. چنانچه در دستور آشپزی غذایی تخم مرغ نیز قید شده بود از ترکیب زیر جای تخم مرغ استفاده کنید:
یک قاشق چایخوری بکینگ پودر+یک ونیم قاشق چایخوری آب+یک و نیم قاشق چایخوری روغن.
انواع تخم مرغ:
1- استاندارد: این تخم مرغها بصورت صنعتی و با دستگاه های جوجه کشی تهیه شده اند.
2- بارور (نطفه دار): ارزش غذایی آنها با تخم مرغهای معمولی و فاقد نطفه برابر است. این تخم مرغها را میتوان جوجه کشی کرد. قیمت آنها از تخم مرغهای غیر بارور بالاتر است.
3- ارگانیک: چنانچه تغذیه مرغهای تخمگذار از غذاهای ارگانیک صورت گرفته باشد (در تهیه آنها از علف کشها و کودهای شیمیایی استفاده نشده باشد) تخم مرغ حاصل ارگانیک خواهد بود. قیمت این تخم مرغها گرانتر از تخم مرغهای معمولی است. (برای اطلاع بیشتر به مقاله غذاهای اورگانیک رجوع کنید.)
4- جوجه کشی طبیعی: با دستگاه های جوجه کشی مصنوعی  تولید نشده اند و مرغها به فضای آزاد دسترسی داشته و در یک مکان محصور آزادانه سیر میکنند.
5- غنی شده با امگا 3 و یا ویتامینها.
6- پودر تخم مرغ.
مقایسه تخم پرندگان:
1- تخم بلدرچین:سایز تخمها کوچکتر از تخم مرغ بوده، اما طعم آنها یکسان است.5 تخم بلدرچین معادل یک تخم مرغ میباشد. پوسته تخم بلدرچین خالدار بوده و رنگ آن از قهوه ای تیره تا آبی و سفید متغیر است.
2- تخم اردک: سایز آن از تخم مرغ اندکی بزرگتر است. سفیده آن نسبت به تخم مرغ شفاف تر بوده و پر طعم تر است. میزان کلسترول و چربی آن نسبت به تخم مرغ بالاتر است. تخم اردک در سایزهای متفاوت موجود میباشد.

3- تخم غاز: سایز آن از تخم مرغ و تخم اردک بزرگتر است. از طعم غنی تری نیز برخوردار است. تخم غاز از کلسترول خیلی بالایی برخوردار است بطوری که در هر تخم در حدود 1200 میلی گرم کلسترول موجود است. بنابراین مصرف آن بایستی خیلی محدود گردد.

4- تخم شتر مرغ: هر تخم شتر مرغ معادل 20 تخم مرغ میباشد. تخم شتر مرغ بسیار کمیاب می باشد.

5- تخم بوقلمون: مشابه تخم مرغ میباشد اما اندکی بزرگتر است. پوسته تخم بوقلمون سفید و شیری رنگ و با خالهای قهوه ای است. کلسترول و چربی تخم بوقلمون نیز بالاست. طعم آن با تخم مرغ فرق چندانی نمیکند. تخم بوقلمون نیز کمیاب میباشد.

برای مشاهده مقاله ” تشکیلات تخم مرغ ( قسمت چهارم ) ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.