یادآوری چهره در زنبور

یادآوری چهره در زنبور (قسمت دوم )

یادآوری چهره در زنبور ( قسمت دوم )

 

زنبورهایی وجود دارد که عمر واژگونه می کنند و این واقعیت دارد!  
برخی زنبورهای عسل از توانایی خارق العادۀ زندگی واژگونه برخوردار هستند. هنگامی که زنبورهای کارگر جوان کم باشند، زنبورهای پیرتر می توانند به خودِ جوان تر و پر انرژی ترشان بازگردند و از عهدۀ کار برآیند. این پدیدۀ عجیب و باورنکردنی در حال حاضر توسط دانشمندان تحت بررسی است تا بهتر بتوانند به مکانیسم زیرساختاری موجود پی ببرند بلکه آن را برای “زوال عقلی ناشی از کهولت سن” در انسان نیز استفاده کنند.

الگویی مشابه با قاتلین زنجیره ای
کارشناسان جرم شناسی از نوعی استدلال آماری با عنوان مشخصات جغرافیایی برای جرم هایی که به طور مکرر اتفاق می افتند، استفاده می کنند. بدین صورت که در مجموع، تبهکاران این نوع جرم و جنایات را آنقدر نزدیک به محل سکونتشان مرتکب نمی شوند که سریع شناسایی شوند؛ اما در عین حال برای راحتی خود آنقدرها هم دور از خانه مرتکب این جرایم نمی گردند. ظاهراً الگوی آذوقه یابی زنبورها نیز به همین صورت است!
به این صورت که آنها گل های نزدیک به کندو را به منظور دوری گزیدن از هر گونه جانور مزاحم و انگل ها رها می کنند و از منابع دورتر از کندوهایشان استفاده می کنند. در واقع دانشمندان در سال 2008 میلادی این تکنیک را در زنبورها کشف کردند.

رعایت مرتبه و مقام در میان زنبورهای درون کندو
3 گونه زنبور عسل در یک کندو وجود دارد: ملکه، زنبورهای کارگر، و زنبورهای نر. تنها یک ملکه وجود دارد که معمولاً درشت ترین زنبور در کندو است و طولانی تر از سایر زنبورها زنده می ماند. زنبورهای کارگر همگی ماده هستند و همان زنبورهایی هستند که نیش دارند. هنگامی که زنبور عسل نیش می زند می میرد اما بوی شیرین موز مانندی از خود متصاعد می کند تا سایر زنبورهای کارگر را از خطر آگاه سازد.
در حالی که زنبورهای کارگر از نظر ژنتیکی با زنبور ملکه یکسان هستند اما تنها ملکه می تواند تخم گذاری داشته باشد. در حقیقت، ملکۀ زنبورها روزانه 1000 تخم می گذارد. عمل جفت گیری توسط هر یک از زنبورهای نر با ملکه صورت می گیرد و پس از جفتگیری زنبور نر می میرد.

زنبورها قادر به یادآوری چهرۀ افراد هستند
شاید سایز مغز زنبورها به اندازۀ دانۀ خشخاش هم نباشد اما آنها قادرند در تعاملات متعدد با انسان ها، چهرۀ افراد را از یکدیگر تشخیص دهند.
در مطالعه ای، محققین دو عکس از چهرۀ انسان را با آب شکر آغشته کردند و در آخر مشاهده کردند که زنبورها قادر به تشخیص و یادآوری عکسی که به محلول شیرین آغشته بوده را داشتند – حتی هنگامی که محلول شیرین به عکس نزده بودند.
این خصیصه نه تنها به این موجودات اجتماعی در شناسایی یکدیگر کمک می کند بلکه به آنها در شناسایی و بازگشت به گل هایی که گردۀ بیشتری تولید می کنند نیز کمک می کند.

برای نجات زنبورها هنوز هم دیر نشده پس شما هم کاری کنید!
جالب است بدانید به اعتقاد یکی از کارشناسان، زنبورها در شهرها می توانند هم زندگی طولانی تر و هم تولید عسل بالاتری داشته باشند. اگر حیاط یا تراس و یا محوطۀ کوچکی دارید می توانید شروع کنید و در آنجا گل بکارید اما مراقب باشید از حشره کش ها استفاده نکنید. حتی اگر زندگی آپارتمانی دارید می توانید از پشت بام استفاده کنید و باغچۀ کوچکی درست کنید. بدین ترتیب شما به حفظ جمعیت زنبورها کمک کرده اید که نتیجۀ شیرینی چون عسل دارد!ُ

برای مشاهده خبر ” یادآوری چهره در زنبور ” لطفا کلیک نمایید .
شما میتوانید با عضویت در ” پیج بلدرچین مزرعه سبز ” از آخرین قیمت های بازار باخبر شوید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + چهارده =